Man tuller ikke med folks juletradisjoner - bare se her

- Det er som om en vegg i jula faller ut



Torsdag kom nyheten om at butikkene ikke selger hel juleansjos i år. Det har fått flere til å reagere. For jula er tid for tradisjoner, og tuller man med folks tradisjoner blir det bråk.

Men juleansjosen er langt fra den eneste tradisjonen som har stått i fare, og som dermed har fått folk til å rase.

SOL har samlet seks eksempler på hvor engasjerte folk kan bli når juletradisjonene deres settes på prøve.



  1. - Det er som en vegg i julen faller ut


    FOTO: Morten Uglum / Aftenposten / NTB Scanpix

    Butikkene selger ikke hel juleansjos i år, på grunn av dårlig tilgang på råvaren brisling. Det har ført til sterke reaksjoner hos enkelte. Oslo-mannen Mårten Ervik, som er medlem av Tåsen juleansjoslag, sier til Stavanger Aftenblad at det er som en vegg i julen faller ut.

    - Hel ansjos og hjemmelaget hodesylte 1. juledag er like viktig som ribbe på julaften, sier han til avisen, torsdag.

    Kommunikasjonsdirektør i Orkla Foods Norge, Dag Olav Stokken sier de i år valgte å prioritere fileter, men at de håper at de neste år kan tilby både hel og filetert juleansjos.

    - Vi får et par henvendelser hver dag, og vi forstår at mangel på hel ansjos er et reelt problem for noen kunder. Det er et produkt som har tradisjoner helt tilbake til 1860, sier Stokken.


  2. Illsinte seere ville ha «Tre nøtter til Askepott»


    FOTO: NRK

    Da NRK plutselig ikke sendte «Tre nøtter til Askepott» julaften 1993, ble det ramaskrik. Illsinte seere ringte inn en etter en og ga klar beskjed om hva de syntes om at statskanalen hadde brutt tradisjonen.

    Ledelsen trodde at seerne var klare for noe annet enn en tjekkisk eventyrfilm fra 1973, skriver Aftenposten. Det viste seg å være helt galt.


  3. Julebruseelskere raste mot Aass


    Aass julebrus er nummer to fra venstre. FOTO:Knut Erik Knudsen / VG / NTB Scanpix

    Flere kunder var frustrerte da Aass bryggeri forandret på oppskriften på julebrusen i 2014. De mente den ikke smake det samme etter at Aass byttet ut noen av E-stoffene med naturlige stoffer fra bringebær, og rundt 600 personer meldte seg inn i en Facebook-gruppe for å få tilbake den gamle julebrusen.

    – Vi ble tvunget til å endre oppskriften da leverandøren vår ikke produserer de samme e-stoffene vi tidligere har fått tak i, uttalte Leif Eliassen, produktsjefen i Aass Bryggeri til NRK.


  4. «Nesten-krise» da Disney og NRK var uenige


    FOTO: NRK

    Timmy Gresshoppe har i over 30 år ønsket oss god jul og et godt nytt år i tegnefilmkavalkaden «Donald Duck og vennene hans». Men i 2012 var det usikkert om NRK fikk sende den tradisjonelle julekavalkaden, fordi Disney og NRK ikke var blitt enige om pris og innhold i kontrakten, skrev Dagbladet.

    Det førte til et enormt engasjement, og ivrige seere opprettet blant annet Facebook-gruppen «Vi som vil se på Timmy Gresshoppe på julaften», som fikk over 1400 medlemmer.

    Men i oktober samme år, et halvt år etter bruddet, kom de likevel til enighet og de rundt 739 000 seerne fikk beholde tradisjonen.


  5. Julekalender-stopp fikk folk til å demonstrere


    FOTO: Birgitte Aasen / Aftenposten / NTB Scanpix

    Både «Jul i Skomakergata» og «Jul i Blåfjell» har fått folk til å skrive krasse beskjeder til NRK om at favorittjulekalenderen må tilbake på skjermen.


    Etter at NRK i 2011 bestemte at «Jul i Skomakergata» aldri mer skulle sendes på NRK, fordi den var utdatert, raste debatten, skriver VG. Facebook-gruppen «Ja til Jul i Skomakergata» fikk raskt 20.000 medlemmer, og i skrivende stund har den over 75.000.

    Engasjementet har strukket seg så langt at det faktisk ble demonstrasjonstog for å få «Jul i Blåfjell» tilbake på TV-skjermen. Men de store folkemassene som engasjerte seg dukket ikke opp i selve demonstrasjonen, hvor kun et tyvetalls blånisser marsjerte gjennom Karl Johan, skrev Side2.

    Les også: Seerne vil ha «Jul i Blåfjell» på TV-skjermen, NRK nekter


    Les også: Fakkeltog i Oslo for å få «Blåfjell» tilbake på TV


  6. Julebrus-slakt førte til stort engasjement


    FOTO: Trond Solberg / VG / NTB Scanpix

    Da Side2 satte ned et panel som testet julebrus, og Trios julebrus fra Telemark ble slaktet, reagerte telemarkingene sterkt.

    Mange sendte inn tekstmeldinger til Telemarkssendinga med beskjed om at den grumsete julebrusen til Trio var best, skriver NRK.



Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Slik blir Porsche Taycan innvendig

ELBIL24.NO

Slik blir Porsche Taycan innvendig

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder