Knusende oppgjør med strøm­bransjen: - Lurer kundene

Forbrukerrådets, Inger Lise Blyverket er lei av strømselskaper som bryter reglene. Bransjeorganisasjonen mener det kun gjelder en promille av markedet.

RAMBERG 20220912. Illustrasjon: Strømkabler Strøm, strømkrise, energi, strømkabel, energikrise, strømpriser.Foto: Gorm Kallestad / NTB
RAMBERG 20220912. Illustrasjon: Strømkabler Strøm, strømkrise, energi, strømkabel, energikrise, strømpriser.Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

– Vi har å gjøre med en bransje som er tuftet på å dytte og lure forbrukerne inn i dårlige avtaler, sier direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket.

Antall henvendelser til Forbrukerrådet om strøm økte med 70 prosent i fjor, og antall klager om strøm til Elklagenemnda ble doblet, skriver Dagens Næringsliv.

Forbrukerrådet mener bransjeorganisasjonen Fornybar Norge forsøker å skape et inntrykk av at det bare er noen små useriøse aktører som ødelegger. Blyverket mener det ikke stemmer.

– Store som små aktører lurer kundene til å betale dyrt for strømmen og gjør seg skyldig i en rekke brudd på eksisterende regelverk.

Toini Løvseth, leder for produksjon og marked i Fornybar Norge, sier de ikke aksepterer Blyverkets svartmaling av en hel bransje. Men hun mener det er veldig bra at forbrukermyndighetene nå slår hardere ned på enkeltselskaper.

– Vi har også tatt til orde for at det bør stilles strengere krav til selskaper for å få konsesjon, og at det bør bli lettere å miste den.

– Men vi snakker om et marked med rundt tre millioner strømkunder. En promille av disse tok kontakt med Forbrukerrådet i fjor.

(©NTB)

Mer om