Klar nedgang i registrerte smittetilfeller forrige uke

I forrige uke ble det registrert 2.972 smittetilfeller i Norge. Det er en nedgang på 36 prosent fra uka før.

Personell fra Hæren på plass for å bidra med testpersonell på Svinesund grensen på vei inn i Norge. Foto: Torstein Bøe / NTB
Personell fra Hæren på plass for å bidra med testpersonell på Svinesund grensen på vei inn i Norge. Foto: Torstein Bøe / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Andelen smittede var høyest i aldersgruppen 20–39 år og 13–19 år, men den gikk ned i alle aldersgrupper. Smitten gikk også ned i alle landets fylker.

I sin ukerapport for uke 2 opplyser Folkehelseinstituttet at nedgangen i meldte smittetilfeller kan være et resultat av de forsterkede smitteverntiltakene som ble innført på nyåret.

FHI skriver i rapporten at smittespredningen har vært synkende siden 4. januar, med et gjennomsnittlig reproduksjonstall (R-tall) på 0,7. Det betyr at hver smittede person i gjennomsnitt smitter 0,7 personer.

Færre testet seg

Det var en nedgang på 29 prosent i antall personer som ble testet i forrige uke sammenlignet med uka før.

Andelen positive blant dem som ble testet, gikk også ned – fra 2,5 prosent i uke 1 til 2,2 prosent i uke 2.

FHI fulgte i sist uke opp smittesituasjonen i Oslo, Sarpsborg, Fredrikstad og Bardu, i tillegg til nærmere 35 utbrudd og hendelser.

I rapporten skriver Folkehelseinstituttet også at virus som antas å være noe mer smittsomt, i uke 1 ga et smitteutbrudd ved Drammen sykehus. Ellers er det tre undergrupper av viruset som nå er mest utbredt i Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer