Klager inn Finn.no etter «utrolig stor prisøkning»

Norges Bilbransjeforbund (NBF) klager inn Finn.no til Konkurransetilsynet. Organisasjonen er kritisk til måten rubrikkselskapet opptrer overfor kunder.

Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB Vis mer
Publisert

Bli varslet om siste nytt i Sol-appen! Last ned for Iphone her og Android her!

Årsaken til klagen er at NBF vil ha en vurdering av om Finn bryter Konkurranselovens paragraf 11 om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling.

– Den utløsende faktoren var en utrolig stor prisøkning fra 1. januar 2024, men det var egentlig bare dråpen som fikk begeret til å flyte over. Finn.no sin atferd overfor sine kunder har i mange år vært preget av at de dikterer markedet og utnytter sin tilnærmede monopolsituasjon, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen i NBF.

Han forklarer at prisøkningene på Finn er på over 60 prosent for bilforhandlere som ønsker å annonsere på nettstedet.

– Det vil i praksis koste norske bilkjøpere opp mot 50 millioner mer neste år å bytte bil, sier Nilsen.

Leder Jens Hauglum i Finn motor sier til NTB at de først ble kjent med klagen torsdag ettermiddag.

– I Finn er vi trygge på at vi opptrer i tråd med konkurranserettslige regler, og vi vil selvsagt stå til disposisjon for Konkurransetilsynet dersom tilsynet har spørsmål, eller ønsker å diskutere denne saken nærmere med oss, sier han i en kommentar.

(©NTB)