Boeing har varslet en systemoppdatering i nær framtid. Ifølge kildene skal flyprodusenten snart presentere denne for testing hos amerikanske flyselskaper. Oppdateringen er ennå ikke godkjent av den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA, som har gitt Boeing frist til april med å oppgradere systemet.
Luftfartsmyndighetene i USA besluttet i likhet med myndigheter verden over å sette passasjerflytypen på bakken tidligere i mars. Bakgrunnen var at to 737 MAX-fly styrtet med fem måneders mellomrom. Ulykkene krevde til sammen 346 menneskeliv.

Piloter meldte om problemer med to amerikanske 737 MAX 8-fly
Programvaren, som kalles MCAS, mistenkes for å ha spilt en rolle i forkant av ulykkene ved å tvinge flyenes nese nedover dersom en sensor registrerer at flyets vinkel i luften er for steil.
Årsaken til at flyene styrtet rett etter avgang, er ikke fastslått med sikkerhet, men mye tyder på feil ved datasystemet eller sensorer.
Når det såkalte MCAS-systemet oppdager at flyet steiler faretruende, sørger det automatisk for å tvinge nesa på flyet nedover. Dette kan ha skjedd ved en feil i de to ulykkene, med flyselskapet Lion Air i Indonesia 29. oktober og Ethiopian Airlines i Etiopia 10. mars.
(©NTB)
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.