Hvordan bruke LinkedIn til å få jobbintervju

– Den aller største feilen vil være å ikke bruke LinkedIn i det hele tatt, sier ekspert.

Slik kan du bruke LinkedIn til å få jobbintervju. Foto; Twin Design/Shutterstock/NTB scanpix.
Slik kan du bruke LinkedIn til å få jobbintervju. Foto; Twin Design/Shutterstock/NTB scanpix. Vis mer

(SOL.no): LinkedIn er et nettsted, og en app hvor du viser potensielle arbeidsgivere hva du kan tilby i jobbsammenheng. Ved å være til stedet digitalt kan du øke sannsynligheten for å bli plukket ut til et jobbintervju.

Konseptet har vokst seg stort i Norge, og nå er det over en million som har brukere på plattformen.

Les også: Her er noen gode grunner for å bytte jobb

Muligheter du ikke får med vanlig CV

Gisle Hellsten mener det er viktig å ha en profil på LinkedIn.
Gisle Hellsten mener det er viktig å ha en profil på LinkedIn. Vis mer

LinkedIn er din digitale CV, og på samme måte som papir-CV-en er det viktig å få fram utdanning, erfaring, resultater, ferdigheter, anbefalinger osv.

Men LinkedIn-CV-en gir også mange muligheter som den tradisjonelle CV-en ikke gir.

Du kan for eksempel øke sannsynligheten for å bli fanget opp av en rekrutterer ved å bruke smarte søkeord når du skriver sammendraget rundt egen bakgrunn, forteller Gisle Hellsten, som er leder ved Karrieresenteret ved UiO.

– Ofte bruker rekrutterere søkeord når de starter sitt søk etter kandidater, og man øker sjansen for å bli funnet hvis man oppgir relevante søkeord som ofte går på ferdigheter, erfaringer, programvare man er spesielt god i, osv., sier han.

Les også: Slik kritiserer du riktig

Jobbsøking blir mer og mer digital

Merkevarebygging av personer og selskaper samt motivasjons-tekster er et vanlig skue på LinkedIn.
Merkevarebygging av personer og selskaper samt motivasjons-tekster er et vanlig skue på LinkedIn. Vis mer

Hellsten forteller at arbeidsgivere bruker LinkedIn på forskjellige måter.

– Mange arbeidsgivere bruker LinkedIn til å lete etter relevante kandidater, samt å lyse ut stillinger. I tillegg er LinkedIn en fin plattform for arbeidsgivere å «brande seg selv» ved å legge ut interessant informasjon om bedriften.

– Hva er den største feilen folk gjør på LinkedIn?

– Den aller største feilen vil være å ikke bruke LinkedIn i det hele tatt. Jobbsøking har blitt digital, og det er ingen vågal påstand å hevde at det er en utvikling som vil øke i omfang. Når man først har opprettet en profil vil jeg anta en vanlig feiler er at mange tenker at LinkedIn utelukkende er en CV database og derfor investerer for lite tid i å lage en god profil, samt å holde den oppdatert.

– Et godt tips er å prøve å lage det LinkedIn betegner som en «All star profil». Dette inkluderer blant annet å ha et godt profil bilde, en god overskrift, sammendrag, fylle ut erfaring og utdanning, legge til bransje samt legge til kontakter, sier han.

Les også: – Når du søker jobb, bør du ofte sende to CV-er

Slik bygger du en god profil:

  • Få med alt du har på CV-en. (Ikke glem kurs og sertifiseringer).
  • Legg inn et godt bilde av ansikt og skuldrer.
  • Skriv en god oppsummering av nøkkelkvalifikasjonene
  • Oppsummer litt under hver stilling og fortell om hvilke arbeidsoppgaver du hadde og hvilke resultater du oppnådde.
  • Bruk relevante søkeord.
  • Legg til relevante kontakter.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder