Følg Sol på Instagram og meld deg på nyhetsbrevet fra redaktøren vår!
Av de 249 nødalarmene var 166 nødalarmer fra båter, 76 fra fly og 7 fra personlige nødpeilesendere, skriver Nasjonal kommunikasjonsmyndighet ( Nkom ).
96 prosent av meldingene var falske, noe som er et stort problem. Når alarmen utløses videreformidles nødsignalene umiddelbart til en redningssentral som organiserer en redningsoperasjon.
Personlige nødpeilesendere som ofte brukes i fjellet, krever en aktiv handling for å utløses, mens sendere om bord i båter og fly ofte utløses automatisk i kontakt med vann, eller dersom de blir utsatt for unormalt store G-krefter.
– Det er potensielt et beredskapsmessig problem når redningsressurser brukes unødvendig, fordi det kan være bruk for dem andre steder, noe som skaper samtidighetskonflikt og i ytterste konsekvens tap av liv, sier Olav-Johan Johnsen i Hovedredningssentralen.
(©NTB)
