Regjeringen har fått knallhard kritikk fra opposisjonen for å gjøre det dyrere for pendlere.
Nå går Høyre, Venstre og KrF til valg på å reversere sin egen politikk.
I klimameldingen har regjeringen sagt at CO2-avgiften skal mer enn tredobles fram til 2030 for å få ned klimagassutslippene.
Når CO2-avgiften øker, blir det dyrere med drivstoff. Den effekten foreslår nå regjeringen å nulle ut for bilister i distriktene.
– Vi må finne gode løsninger fremover som gjør at vi kan få en klimaeffekt uten at vi gjør det vanskeligere og dyrere for folk, sier statsminister Erna Solberg (H) til NTB.
Regjeringens forslag går ut på å kompensere for økningen i CO2-avgiften gjennom å heve skattefradraget for pendlere i distriktene.
Det skal skje på to måter:
* Oppheve halveringen av dagens sats fra 50.000 kilometer. Det betyr at den samme satsen gjelder uavhengig av reiselengde.
* Senke egenandelen fra dagens nivå på 23.900 kroner til 14.000 kroner for folk bosatt i de 300 minst sentrale kommunene.
– Når CO2-avgiften øker, så blir det en økt kostnad, men så kommer dette som en kompensasjon, sier KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad.
Et av hovedpunktene i Arbeiderpartiets hundredagersplan er å øke pendlerfradraget ved å sette ned egenandelen til 15.000 kroner. Også Senterpartiet har økt pendlerfradrag som en hovedsak.
Regjeringen har på sin side hevet egenandelen for pendlere i flere omganger de siste åtte årene.
Solberg svarer slik på om Høyre prøver å tekkes Senterparti-velgere:
– Dette er et argument for at man i distriktene vil få en større belastning av CO2-avgiften fordi det er en del som pendler lengre, det er mindre utbygging av elbil-ladere og færre kollektivtilbud, sier Solberg.
Venstre-leder Guri Melby mener CO2-rabatten vil bidra til å øke oppslutningen om miljøavgifter. Hun avviser at hensikten er å gjøre det billigere å kjøre bil.
– Det blir ikke billigere å bruke bil i 2022 enn i 2021. Målet vårt er at det skal bli cirka like dyrt hvis du regner med den økte CO2-avgiften, sier Melby.
– Er dette et godt klimatiltak?
– Klimapolitikken skal først og fremst være klimapolitikk. Så må vi ta hensyn til sosial fordeling og distriktene i andre deler av politikken, sier Melby.
(©NTB)