Vis mer

Her krasjer de flyet med vilje

NASAs krasjtest kan bli livsviktig for fremtidens redningsoperasjoner.

(upublisert) Opprettet




Forskere fra NASA Langley i Hampton, Virginia, krasjtestet nylig et Cessna 172 for å finne det beste stedet å plassere nødpeilieutstyret.

Ifølge TU, som først omtalte krasjtestene, skal det finnes flere hendelser der Emergency Locator Transmitter (ELT) ikke har fungert etter hensikten. I den første testen NASA gjorde, var det kun én av fire ELT-sendere som ble utløst i løpet av de første 50 sekundene etter krasjen, ifølge tu.no.



Småflyet ble denne gangen hevet drøye 100 fot (30 meter) opp i luften og sluppet ned i bakken for å simulere en kraftigere krasj. Flyet ble utrustet med to krasjtestdukker, 65 ulike sensorer i tillegg til krasjlandingen ble nøye dokumentert av totalt 40 kameraer.

Forskerne håper testen kan gi svar på hvor i flyet det vil være størst sannsynlighet at nødpeileutstyret vil overleve.

– Dette kan være den eneste livlinen til å få hjelp, sier Lisa Mazzuca, ved NASA-senteret til amerikanske 13NewsNow.

– Tanken er at du kan krasje stort sett hvor som helt, og med denne senderen vil et nødsignal gå ut i verdensrommet og tilbake til jorden, slik at redningsarbeiderne kan finne ut hvor du er og kan redde deg, sier hun til TV-stasjonen.

Dette var den andre av totalt tre krasjtester NASA skal gjøre på småflyet.

Levert av

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.