Har iverksatt granskning av valgdekning i Tyrkia

Tyrkias kringkastingsmyndighet (RTÜK) har iverksatt granskning av seks TV-stasjoners valgdekning. Kanalene har vært kritiske til den tyrkiske regjeringen.

En mann leser overskriftene i tyrkiske aviser dagen etter at Erdogan ble gjenvalgt som landets president. Foto: Emrah Gurel / AP / NTB
En mann leser overskriftene i tyrkiske aviser dagen etter at Erdogan ble gjenvalgt som landets president. Foto: Emrah Gurel / AP / NTB Vis mer
Publisert

De seks riksdekkende opposisjonsorienterte kringkasterne – Halk TV, Tele 1, KRT, TV5, Flash Haber og Szc TV – anklages for fornærmelser mot det tyrkiske folk, ifølge RTÜK.

Medietilsynet sier etterforskningen er basert på klager fra seere, og lederen Ebubekir Şahin skriver på Twitter at RTÜK ikke vil tie om kringkastere som ikke respekterer «nasjonal vilje, demokrati og valgresultater».

Blant annet kritiserer de journalist iğdem Tokers kommentarer på FOX TV under valget om at «demokratiet ikke består av valgurnen alene». Ledende journalistforbund har støttet Toker.

(©NTB)

Mer om