– Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg enn å gå til tvungen lønnsnemnd, sa arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) på et pressetreff tirsdag formiddag.
Hun sier at de mottok et varsel fra Helsetilsynet mandag ettermiddag.
Varselet gikk ut på at dersom regjeringen ikke grep inn før klokken 10 tirsdag formiddag, ville den pågående konflikten medført fare for liv og helse, ifølge Mjøs Persen.

Faren gjelder syke pasienter som må fraktes over lengre avstander som kun kan gjennomføres med ambulansefly. Helsetilsynet mente at kompenserende tiltak med ambulansebil og -helikopter ikke var tilstrekkelig til å dekke tilbudet, sier hun.
– Misliker sterkt
Mjøs Persen la ikke skjul på at det er uheldig at regjeringen blir nødt til å gripe inn.
– Jeg misliker sterkt at ansvaret blir skjøvet over på regjeringen, men jeg har ikke noe annet valg enn å avblåse streiken på grunn av fare for liv og helse, sier hun i en pressemelding.

En enkel test kan forutsi hvor lenge du lever
Tidligere tirsdag morgen innkalte hun partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) til et møte.
Der oppfordret hun partene til å gjenoppta arbeidet så snart som mulig.
NFO skuffet
Norsk Flytekniker Organisasjon sier det er synd at det ble tvungen lønnsnemnd. Samtidig opplyser leder Jan Skogseth at arbeidet gjenopptas umiddelbart.

– Vi er veldig lei oss for det og så ikke dette som nødvendig. For her har vi vært åpne for å gi dispensasjoner for å unngå det, men NHO har opprettholdt at det er umulig gi dispensasjoner, som Babcock ba om for ambulansetjenesten, sier leder Jan Skogseth i NFO til NTB.
Skogseth sier til TV 2 det kan være fare for liv og helse, men at det finnes andre løsninger for andre tjenesteleverandører for luftambulansetjenesten.
– Vi har akseptert avgjørelsen selv om vi ikke er enige og gir beskjed om at flyteknikerne må komme tilbake på jobb, sier Skogseth.
Flyselskapene varsler etterslep
– Det er godt å høre at konflikten er over, men det vil nok ta tid før trafikken går som normalt, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NTB.
Widerøe har måttet kansellere flere hundre avganger som følge av konflikten. De vil fortsatt slite med en del etterslep selv om konflikten nå avsluttes, sier Solli.

– Det vil ta dager og det kan ta uker før vi er der vi ville ha vært foruten konflikten, sier hun.
– Nå vil passasjerene kunne bli ombooket til nye flyginger. Under streiken har vi bare kunnet kansellere, nå kan vi booke passasjerene om til en senere avgang eller alternativ rute.
Nyheten om tvungen lønnsnemnd tas også godt imot hos SAS.

Dette har du krav på om flystreiken rammer deg
– Som leverandør av samfunnskritisk infrastruktur er vi er glade for at det nå er en løsning på flyteknikerstreiken. Det kan i en viss grad bli noe etterslep, men vi tar sikte på normal teknisk drift så raskt som mulig, sier SAS' norske pressesjef Tonje Sund til NTB.
Norwegian opplyser at selv om konflikten er avsluttet, ventes noe etterslep av teknisk vedlikehold.
– Selskapets mål er likevel å gjennomføre alle flyginger som står på programmet, skriver selskapet i en pressemelding.
Luftambulansetjenesten varsler følgekonsekvenser
Nyheten om at staten avslutter flytekniker-konflikten, tas godt imot hos Luftambulansetjenesten. De varsler likevel at konflikten vil ha følgekonsekvenser.
– Årsaken til dette er at reisetiden til basene kan ta mellom 6 og 12 timer. Noen av teknikerne som nå skal på jobb, bruker rutefly, og det kan ta tid. I tillegg har vi for tiden ikke backup-fly tilgjengelig, og det betyr at dersom noen av flyene får behov for uforutsett teknisk sjekk, så har vi ingen erstatningsfly å sette inn, sier kommunikasjonsrådgiver Elin Åsbakk Lind i Luftambulansetjenesten i en pressemelding.

Jevnlig vedlikehold har blitt utsatt, noe som vil kunne få konsekvenser for tilgjengeligheten på flyene fram til etterslepet er hentet inn, ifølge Lind.
– Flyene i Alta, Kirkenes og Ålesund vil bli satt på bakken i løpet av ettermiddagen/kvelden dersom tekniker ikke rekker fram til basen før den tid, eller de får foretatt teknisk sjekk ved annen base i forbindelse med oppdrag, sier hun videre.
Samtidig har flyene i Tromsø, Bodø, Brønnøysund og Gardermoen normal beredskap med mindre det skjer noe uforutsett.
Eskalerende konflikt
Flyteknikerne gikk til streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid. Stridens kjerne har vært et krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent. NHO har ment at kravet er urealistisk høyt.
Natt til søndag trådte NHOs lockout i kraft, noe som har medført at NFOs 450 flyteknikere ikke har fått lov til å komme på jobb. Til tross for gjentatte samtaler og meklingsforsøk har man ikke greid å finne fram til en løsning.
NHO Luftfart og flyteknikerne i NFO har ikke møttes siden de siste meklingsforsøkene endte uten resultat fredag i forrige uke.
Flyselskapene har måttet kansellere en lang rekke flygninger som følge av konflikten, og flere flybaser har stått uten teknikere for å ta hånd om ambulanseflyene i Norge. Regjeringen kan gripe inn i slike arbeidskonflikter når de får konsekvenser for liv og helse.
(©NTB)