Følg Sol på Facebook!
Rapport: Mange Nav-vedtak er for vanskelige å forståID: 18403210NTB
Selv om de fleste vedtakene oppfylte minimumskravene til begrunnelse i forvaltningsloven, var vedtakene vanskelig å forstå for mottakeren og ga ikke mulighet til å vurdere om det var grunn til å klage.

Over halvparten av befolkningen fikk en utbetaling fra Nav i 2022
Det er blant funnene som kommer fram i en ny rapport fra Sivilombudet, skriver Aftenposten.
– Mange saker fra Nav er formet på en måte som er i strid med god forvaltningsskikk. Det er ikke skrevet for at mottakeren greit skal forstå hva som er sagt, eller hva hun eller han kan gjøre, sier sivilombud Hanne Harlem.
Seksjonssjef Bente Thori-Aamot i Nav sier de er enige med ombudet at de kan forbedre begrunnelsene i vedtakene.
Hun understreker at folk skal ha tillit og føle seg ivaretatt av Nav. Og at rapporten vil bli en nyttig kilde i arbeidet med å bedre kvaliteten på brevene og vedtakene.
(©NTB)