Frykter for flypassasjerenes rettigheter: - Situasjonen er prekær

Forbrukerrådet advarer om at flypassasjerer risikerer å ikke få det de har krav på i klagesaker. – Situasjonen er prekær, sier direktør Inger Lise Blyverket.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener det er stor fare for at norske flyselskaper ikke gir kundene medhold i saker om helt grunnleggende rettigheter. Foto: Berit Roald / NTB
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener det er stor fare for at norske flyselskaper ikke gir kundene medhold i saker om helt grunnleggende rettigheter. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert

– Situasjonen er så prekær at vi mener samferdselsministeren må på banen for å sikre flypassasjerenes forbrukerrettigheter, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Bakgrunnen er at nesten alle som har fått saken sin behandlet i Flyklagenemnda hittil i år, har fått medhold. Forbrukerrådet mener det tyder på at mange forbrukere i realiteten ikke får det de har krav på.

Når en flyreise blir kansellert eller forsinket, har passasjerene rettigheter. Passasjerene kan ha rett på nye billetter med neste fly, mat og drikke eller standardisert erstatning, opplyser Forbrukerrådet.

De har sendt et hastebrev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med krav om at departementet engasjerer seg.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

SOL er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer