Normalberedskapen i helger er åtte fly, hvorav sju fly skal være kortbaneressurser, opplyser helseforetaket Luftambulansetjenesten lørdag formiddag.
Helseforetaket velger nå å kun gi et mer generelt bilde av den planlagte flyberedskapen ettersom den ofte varierer mye gjennom dagen. Faktorer som oppdragsmengde, arbeids- og hviletidsbestemmelser, teknisk, vær og ulike tidspunkter for vaktbytter bidrar til at beredskapen hele tiden varierer.
Luftambulansetjenesten understreker at alle de nye ambulanseflyene i tjenesten, bortsett fra det nye jetflyet, kan lande på flyplasser med kort bane (800 meter). Flyene som er hentet inn ekstra, kan ikke lande på kortbane, men avlaster kortbaneflyene ved å ta oppdrag som går mellom to store flyplasser. I Nord-Norge går rundt 60 prosent av alle oppdrag med ambulansefly mellom to store flyplasser.

Kvinne døde etter trappefall på Stavanger lufthavn
Av hensyn til beredskapen, vil oppdrag med lav hastegrad i perioder måtte bli utsatt eller utført av andre ambulanseressurser. Status for kvelden og nattens beredskap blir kjent klokken 15.
Selskapet Babcock overtok natt til mandag denne uka ambulanseflytjenesten i Norge. Babcock vant i 2017 anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over selskapet Lufttransport, som hadde drevet tjenesten i 25 år.
De første to ukene i juli må det gjennomføres pålagt trening for besetningene i ambulanseflytjenesten ved hvert vaktbytte. Det betyr at det er redusert tilgang på mannskap mens treningen pågår.
(©NTB)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.