«Pike med perleøredobb» på Mauritshuis-museet i Haag. (Foto: Bart Maat / ANP / AFP / NTB scanpix)
«Pike med perleøredobb» på Mauritshuis-museet i Haag. (Foto: Bart Maat / ANP / AFP / NTB scanpix) Vis mer

Forskere avslører hemmeligheter bak «Pike med perleøredobb»

Med nye metoder har forskere i Nederland gransket Johannes Vermeers klassiske maleri «Pike med perleøredobb» – og oppdaget en rekke hemmeligheter.

Publisert

Blant de nye funnene Mauritshuis-museet i Haag i Nederland kunngjorde tirsdag var at maleriet opprinnelig hadde et grønt teppe i bakgrunnen – som siden har falmet bort. De bekrefter også at piken er malt med øyevipper – som ikke er synlige for det blotte øye.

Forskerne har også funnet fragmenter fra malebørstene til Vermeer i huden til piken, og klart å identifisere hvor pigmentene i maleriet er hentet fra.

Fra hele verden

Den hvite fargen i selve øredobben stammer fra Nord-England, blåfargen fra Afghanistan, mens rødfargen er lagd av insekter som lever på kaktuser i Mexico og Sør-Amerika.

Forskerne har til og med klart å finne ut hvordan Johannes Vermeer malte det berømte maleriet, noe han gjorde i 1665–67 – fra den brune og svarte skyggeleggingen og til selve perleøredobben. Arbeidet de har gjort med å finne sprekker i maleriet, vil også gjøre det lettere for museet å bevare kunstverket i fremtiden.

Piken forblir anonym

Imidlertid har ikke forskerne funnet ut hvem motivet i maleriet som ofte kalles Nederlands Mona Lisa, egentlig var.

– Vi fant dessverre ikke ut hvem denne unge piken var, eller om hun fantes i virkeligheten. Men vi fikk bli litt bedre kjent med henne, sa direktør Martine Gosselink ved Mauritshuis.

De siste to årene har maleriet vært i et glasskammer på Mauritshuis, slik at besøkende kunne få se på mens forskerne gjorde grundige undersøkelser. Maleriet skal ut på vanlig utstilling igjen, men det vil ikke skje før coronarestriksjonene i Nederland lettes og museet kan gjenåpne.

Dyr farge

– Det er overraskende hvor mye ultramarineblått Vermeer brukte i skjerfet til piken. Denne blåfargen var mer verdifull enn gull på 1600-tallet, sier konservator og prosjektleder Abbie Vandivere.

Sannsynligvis kjøpte Vermeer fargene i sin hjemby, Delft. Dermed forteller også maleriet mye om Nederland som sentrum for verdenshandelen i denne perioden.

(©NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.