Følg Sol på Instagram og meld deg på nyhetsbrevet fra redaktøren vår!
Det er første gang at en slik bevilgning innvilges i delstaten.
Tillatelsen er gitt til selskapet Cruise, som eies av bilprodusenten General Motors. Det skjer til tross for sikkerhetsbekymringer knyttet til selskapets manglende evne til å hente og sette av passasjerer ved fortauskanten med de førerløse bilene. I stedet må selskapets biler dobbeltparkere i kjørefelt.

Oljefondssjefen ble lurt av hackere i sikkerhetstest: - Paranoid
I starten skal den førerløse drosjeflåten bestå av 30 biler. De begrenses til å frakte folk i mindre trafikkerte deler av byen i tidsrommet mellom klokken 22 og 6.
Hensikten er å minimere risikoen for at førerløse kjøretøy forårsaker ødeleggelser, personskader eller dødsfall, dersom noe skulle gå galt. Begrensningen gir også myndighetene anledning til å vurdere hvordan teknologien virker i praksis før det gis bredere tillatelser.

Moralsk plikt å gjøre ukrainsk EU-medlemskap mulig
Cruise og et annet selskap som utvikler en lignende tjeneste, Waymo, har tidligere fraktet passasjerer i deler av San Francisco, men da med en sjåfør i bilen som har kunnet gripe inn dersom noe gikk galt med den førerløse teknologien.
Uber har også hatt slike planer, men solgte sin selvkjørende teknologi til selskapet Aurora i 2020. Tesla varslet selvkjørende drosjer innen utgangen av 2020, noe som ikke har skjedd, men lover at det vil komme på plass senere.
(©NTB)