Falsk artikkel om Sveriges koronastrategi sprer seg på nett

En falsk artikkel som hevder at Sverige har «gitt opp» kampen mot koronaviruset har den siste måneden spredt seg på nett.

Foto fra Stockholm 20. april i år. Foto: NTB scanpix
Foto fra Stockholm 20. april i år. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

Historien kommer fra den aserbajdsjanske nettsiden Haqqin og er ifølge Centre for Democratic Integrity lest over 1,7 millioner ganger. Innlegget har også hatt nær 280.000 interaksjoner på Facebook, noe som gjør den til en av de mest delte russiskspråklige artiklene om Sverige noensinne.

Artikkelen beskriver blant annet at svensker generelt er av den oppfatning at koronaviruset ikke er en trussel mot mennesker og at de har «gitt opp».

BESKYLDT: Flere konspirasjonsteoretikere hevder at Maatje Benassi tok med seg coronaviruset fra USA til Kina. Video: CNN. Reporter: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

I artikkelen, som har et bilde fra sommeren i fjor, skrives det at den svenske triatleten Joanna Soltysiak i et innlegg på sosiale medier oppfordrer utøvere fra verden over til å komme til Sverige, hvor all sportslig aktivitet går som normalt.

Til SVT sier Soltysiak at hun ikke kjenner til artikkelen.

– Jeg har definitivt ikke vært i kontakt med noen medier i det hele tatt. Det er helt surrealistisk, skriver hun i en epost til kanalen.

Sverge har innført langt færre restriktive tiltak enn de fleste andre land. Helsemyndighetene mener informasjon og oppfordring om å holde sosial distanse er nok, noe de har høstet kritikk for.

Kun 20 land i verden har flere koronatilfeller enn Sverige med sine 22.317. 2.679 personer har så langt mistet livet, ifølge Worldometer.

(©NTB)

CORONAVIRUS: USAs president Donald Trump møtte pressen torsdag 23. april, og snakket om hvordan coronaviruset på overflater reagerer på varme, fuktighet og lys. Noen av resonnementene vekker oppsikt. Video: CNN Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer