EU skal stille tøffere kvalitetskrav til klesprodusentene

Hver EU-borger kaster i snitt elleve kilo klær i året. Nå skal EU stramme inn kravene overfor klesprodusentene slik at produktene deres blir mer bærekraftige.

EU har sett seg lei på bruk og kast-mentaliteten når det gjelder klær og lanserer nå en ny strategi som skal sette strengere krav til klesproduksjon. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
EU har sett seg lei på bruk og kast-mentaliteten når det gjelder klær og lanserer nå en ny strategi som skal sette strengere krav til klesproduksjon. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

Følg Sol på Instagram og meld deg på nyhetsbrevet fra redaktøren vår!

Gjennom en ny strategi håper EU-kommisjonen å vrenge ut klesbransjen fullstendig innen 2030. Da skal klærne være produsert med betydelig mer gjenvunnet materiale, færre farlige ingredienser, og produsert med mer respekt for arbeidernes sosiale rettigheter.

– Det er på tide å sette en stopper for bruk og kast-modellen som er så skadelig for planeten, helsa og økonomien. Dagens forslag skal sørge for at kun de mest holdbare produktene selges i EU, lover EU-kommisjonens visepresident og klimaansvarlig Frans Timmermans i en pressemelding.

EU-kommisjonen siterer blant annet tall som viser at en svært liten andel av verdens tekstiler blir gjenvunnet, hver EU-borger kaster i snitt elleve kilo klær i året, og hvert sekund dumpes eller brennes et lastebillass med klær i verden.

Den såkalte tekstilstrategien er bare en del av en generell satsing på holdbarhet i forbruksvarer som selger i EU. Det skal bli vanskeligere for selgere og produsenter å kassere usolgte eller returnerte produkter, og forbrukerne skal få mer informasjon om produksjonsprosesser og gjenvinningsmuligheter. Blant annet loves det at man skal styrke retten til å reparere produkter som mobiltelefoner og klær.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer