Følg Sol på Facebook!
Landenes energiministre gjorde det endelige vedtaket tirsdag. Dagen før ble det klart at Tyskland droppet sitt veto mot det reviderte forslaget.
EU-kommisjonen ønsket i utgangspunktet et forbud mot alle biler med forbrenningsmotorer. Men Tyskland ba om unntak for biler som bruker såkalt klimanøytralt drivstoff.
Dermed blir det mulig å registrere nye biler med forbrenningsmotorer også etter 2035 – forutsatt at de bruker det som kalles e-drivstoff. Dette er en type syntetisk drivstoff produsert med fornybar energi og CO2 som fanges fra lufta.

Fjellpåske for kongefamilien
Polen stemte mot
Ifølge nyhetsbyrået DPA har EU-parlamentet fortsatt mulighet til å komme med innsigelser mot tirsdagens vedtak.
Polen var det eneste landet som stemte mot det reviderte forslaget, og regjeringen i Polen frykter bilprisene nå vil stige. Italia, Bulgaria og Romania avsto fra å stemme.
Regjeringen i Italia mener det også burde vært gjort unntak for biler som bruker biodrivstoff, men fikk ikke gjennomslag for dette.

– En ren innrømmelse av drap
Omstridt
EUs opprinnelige plan var nesten vedtatt i begynnelsen av mars da Tyskland stanset den i siste øyeblikk. Tyskland fikk støtte fra Italia, Polen og Ungarn, som sa at de heller ikke ville godta forbudet mot alle biler med forbrenningsmotorer.
Per i dag finnes det ikke storskala produksjon av e-drivstoff, og konseptet er omstridt. Miljøorganisasjoner hevder denne typen drivstoff både vil være forurensende og dyrt.
Kritikere av den reviderte EU-planen mener e-drivstoff kun bør brukes i begrenset grad i flytrafikk og skipsfart.
Blant tilhengerne er sportsbilprodusentene Ferrari og Porsche, som håper å unngå tunge batterier i sine biler.

Nå presser dagligvarekjeder matprisene i Sverige
Klimamål
EUs energikommissær Kadri Simson mener utfasingen av fossilbiler vil være viktig for å nå EUs klimamål.
Unionen har som mål å kutte minst 55 prosent av klimautslippene innen 2030, sammenlignet med nivået i 1990. Om lag en firedel av EUs utslipp stammer fra transport.
Den tyske samferdselsministeren Volker Wissing anslår at detaljene i de nye reglene for bilproduksjon vil være klare til høsten.
Tyskland er et av landene i verden med størst bilproduksjon, og bilindustrien er svært viktig for den tyske økonomien.
(©NTB)