Dette var de mest populære søkene på Finn i 2023

Utviklingen i norsk økonomi ser ut til å ha gitt utslag på hva nordmenn søker på hos Finn. For første gang er søkeordet «gis bort» på førsteplass.

Ifølge pressemeldingen er det rundt 10 millioner ukentlige besøk på Finn. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB
Ifølge pressemeldingen er det rundt 10 millioner ukentlige besøk på Finn. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert

Dermed er «sofa» dyttet ned på andreplass. Rolex, som er en luksusvare, kryper også nedover på listen for hvert år, skriver selskapet i en pressemelding.

«Gis bort» er søkt på 1,8 millioner ganger i år, mens «sofa» er søkt på 1,5 millioner ganger dette året. Til sammenligning var det i 2022 lavere antall søk med 1,2 millioner søk på «gis bort» og 1,3 millioner søk på sofa, sier Kathrine Opshaug Bakke, bruktekspert og leder i Finn Torget.

Brukte gaver

– Det er naturlig å tro at interessen for både å handle brukt, men også lete etter ting som gis bort, har med økte levekostnader å gjøre. Funnene i årets undersøkelse rundt holdning til brukte julegaver viste også at folk flest er positive til å både gi og få brukte julegaver, sier Bakke.

Ifølge pressemeldingen er det rundt 10 millioner ukentlige besøk på Finn. Hver uke bruker hver nordmann i snitt over 40 timer på markedsplassene, der Torget er den mest populære.

Møbler med mer

De mest besøkte kategoriene – som sier noe om hva vi ønsker å kjøpe brukt – er møbler og interiør, elektronikk og hvitevarer og klær og tilbehør.

– Et kuriøst funn er at i Nordland og i Innlandet virker befolkningen mer opptatt av dyr, da både hund, katt og hest er kommet inn på topplisten i år over mest brukte søk. I fylker som fortsatt har sofa på førsteplass, ser vi også at antall søk på gis bort har økt kraftig, som for eksempel i Trøndelag, der antall søk har gått opp fra 50.000 til 78.000 på ett år, sier Opshaug Bakke.

Dette er topp 10-listen:

1. Gis bort

2. Sofa

3. Hagemøbler

4. Sykkel

5. Kommode

6. Spisebord

7. Hund

8. Rolex

9. Iphone

10. Lenestol

(©NTB)

Mer om