Det nye Munchmuseet åpner 22. oktober

Etter flere utsettelser har det nye Munchmuseet i Oslo endelig fått åpningsdato. Museet åpner dørene for publikum 22. oktober i høst.

Det nye Munchmuseet ligger i Bjørvika i Oslo, like bortenfor Operahuset. Den spesielle fasaden i aluminium vekker oppsikt. Foto: Berit Roald / NTB
Det nye Munchmuseet ligger i Bjørvika i Oslo, like bortenfor Operahuset. Den spesielle fasaden i aluminium vekker oppsikt. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert

– Dette er helt, helt rått. Det er helt unikt. Det er veldig, veldig stort at vi eier dette sammen, at det ikke bare forbeholdt noen få, at alle i Oslo, uansett hva slags bakgrunn du, eier denne arven, sa kulturbyråd Omar Samy Gamal (SV) da åpningsdatoen ble presentert på en pressekonferanse i det nye bygget torsdag formiddag.

Det nye museet er fem ganger større enn det gamle Munchmuseet på Tøyen og skal huse hele samlingen som Edvard Munch testamenterte til Oslo kommune ved sin død.

– Munch ga en enorm gave til Oslo. Snart skal vi dele denne gaven med resten av verden i rammer som virkelig yter Munchs kunst rettferdighet. Det er bare å glede seg, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Han vedgår at bygget har kostet mye penger, men regner med at byen vil få mye igjen i ringvirkninger – blant annet fra turister som kommer til Oslo.

– Dette er et fantastisk løft, også for en kommune. Vi har brukt 2,1 milliarder kroner på dette bygget, og også mye penger på nye Deichman-biblioteket, sa Johansen, som påpekte at en hel ny bydel er i ferd med å reise seg i Bjørvika.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer