Annonse

Derfor har 2,8 millioner mistet TV Norge

Dette er den store TV-konflikten.



I forrige uke kunne Dagbladet melde om at Canal Digitals kunder stod i fare for å miste en rekke populære kanaler.

Og i natt skjedde det. Skjermene ble svarte og over 2 millioner Canal Digital-seere mistet hele 13 TV-kanaler.

SOL samler de viktigste punktene fra konflikten mellom TVNorges eier Discovery Networks og Canal Digitals eier Telenor:





  1. 13 kanaler har forsvunnet


    Mandag morgen våknet 2,8 millioner nordmenn opp med 13 færre kanaler på TV-en. Hele én million husstander ble ved midnatt rammet av uenigheter mellom Telenor og Discovery Networks.

    Halve Norge står nå uten en rekke populære kanaler.

    – Jeg beklager å måtte fortelle dere at jeg nettopp har mottatt beskjed fra Telenor om at alle Canal Digital-kunder nå mister TVNorge, MAX, Discovery, Eurosport og ni andre kanaler, sier Discovery-sjef, Harald Strømme i en pressemelding.

    Disse kanalene har forsvunnet: TVNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery Channel, TLC, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID: Discovery Investigation og Discovery Showcase HD.


  2. Dette er konflikten


    Det er en langvarig strid mellom TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital som ligger til grunn for at 2,8 millioner TV-seere nå har fått en dårligere utvalgt av kanaler.

    Det opprinnelige avtalen gikk opprinnelig ut ved årsskiftet, så forhandlingene var allerede på overtid da fristen gikk ut ved midnatt, skriver VG.

    De to selskapene er uenige om hva som er rimelig pris for Discovery Networks kanalpakke. Discovery-direktøren Strømme skriver på sin blogg at prisøkningen de krever tilsvarer en kaffekopp per kunde i året:

    «Siden vi inngikk forrige avtale med Telenor i 2010, har de økt sine utsalgspriser til deg med mer enn 30 %. Og til tross for at vi har vokst kraftig de siste årene, og investert tungt i norsk underholdning, har vår andel av dette blitt mindre og mindre.»

    Telenor på sin side mener, ifølge VG, at Discovery Networks’ regnestykke er feil.

    – Vi vil ikke gå inn og kommentere beløpet, men det er ikke en kopp kaffe dette handler om, sier informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø, til VG.


  3. Canal Digital-kunder får mulighet til å si opp abonnementet


    På sine nettsider opplyser Canal Digital om at deres kunder har rett til å si opp sitt abonnement i kjølvannet av kanal-tapet.

    Kort fortalt: Er du ikke fornøyd med endringene i et abonnement, skal du kunne si opp abonnementet, uansett om du har bindingstid eller ikke.

    Det bekrefter informasjonssjef Tormod Sandstø overfor Dagbladet.

    - Dette er helt standard forbruker-kunderettigheter, og vi synes det er riktig å opplyse om det. Situasjonen som oppsto i natt er veldig beklagelig, og var det siste vi ønsket, sier han til avisa.

    Forbrukerombudet skal i år ha ekstra stort fokus på nettopp abonnementsendringer, og har kartlagt hvordan norske TV-, bredbånd- og mobilselskaper oppfører seg, skriver Dinside.

    - Funnene tyder på at mange tilbydere har hjemlet en urimelig vid endringsadgang i avtalevilkårene, og at de i tillegg etter vilkårene ikke alltid forplikter seg til å varsle kundene, forteller nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til Dinside i en e-post.


  4. TV-eksperter er overbevist om en løsning


    Til Nettavisen har flere TV-eksperter uttalt seg om saken, hvor de mener at det vil komme en løsning.

    TV- og radiosjef Morten Wiberg i Carat er sikker på at partene kommer til å sette seg ned ved forhandlingsbordet igjen innen kort tid.

    - Det er svært viktig for partene å komme til enighet. Det motsatte vil få stygge følger for begge. Discovery kommer til å gå glipp av millioner av annonsekroner per dag når de mister halvpartene av seerne, mens Canal Digital kommer til å miste kunder. Jeg håper at de blir enige om en ny avtale i løpet av uken, forteller han.

    TV-ekspert Glenn Engebretsen i MEC er enig med Wiberg. 

    - Dette er et grep Canal Digital også brukte mot TV 2 for noen år tilbake. Da ble partene enige etter et kvartal. Jeg tror det kommer til å gå mye raskere denne gangen, for Discovery-pakken er langt viktigere for Canal Digital enn TV 2s nisjekanaler er, sier han Nettavisen.




Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder