Det er montert opp plexiglass i Kiwi butikken på Skøyen i Oslo. Tiltaket er for å beskytte dem som jobber i butikken mot smitte. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Det er montert opp plexiglass i Kiwi butikken på Skøyen i Oslo. Tiltaket er for å beskytte dem som jobber i butikken mot smitte. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Coronakrisen ga milliard­vekst for dagligvare­bransjen

Folk fylte frysere med langtidsholdbar mat og hamstret dopapir da coronakrisen slo til. Det ga dagligvarebransjen en vekst på 3 milliarder kroner.

Publisert

Dagligvarebransjen har hatt en verdivekst på 7,2 prosent i første kvartal. Det tilsvarer en økning på 3 milliarder kroner, melder Nielsen Norge i sin rapport for dagligvarebransjens første kvartal i år.

Hovedårsaken til økningen er naturligvis coronautbruddet. Totalveksten i dagligvarebransjen lå rundt 3 prosent før handlemønsteret endret seg drastisk, ifølge rapporten.

For hele 2019 var veksten på 1,9 prosent.

Hamstring

Coronasituasjonen har også ført til endringer i hva nordmenn putter i handlekurven.

– I uke 11 hamstret den norske forbruker langtidsholdbar mat som en reaksjon på myndighetenes smitteverntiltak, heter det i rapporten.

Verdien av salget av dypfryst mat økte med hele 11,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens kategorien pakket mat økte med 12,7 prosent.

Hamstring av dopapir gir også enorme utslag i statistikken. Vaske- og husholdningsartikler økte med hele 82 prosent i uke 11. Det omfatter blant annet toalettpapir, kjøkkenruller og såpe. Etter denne hamstringen har imidlertid veksten i denne kategorien avtatt betraktelig mot siste uke i første kvartal.

Tobakksøkning i Østfold

Aktører som tilbyr hjemlevering av dagligvarer, har hatt en enorm pågang etter at coronautbruddet snudde opp ned på hverdagen til folk flest.

Samtidig har grensehandelen falt drastisk. Som en konsekvens av dette har det vært en høyere vekst i handelen i Viken og Oslo enn i resten av landet i uke 12 og 13. For eksempel ble det solgt 83 prosent mer tobakk i det gamle Østfold fylke i uke 13 enn i samme uke i fjor.

Lavpriskjedene står nå for 68,7 prosent av omsetningen i dagligvarebransjen, ifølge rapporten. Sammenlignet med samme periode i fjor har det blitt 49 nye lavprisbutikker. Men det totale antallet butikker har bare økt med sju.

(©NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.