– Corona var det siste Hurtigruten trengte nå

– De prøvde å få det i gang igjen og gikk skikkelig på trynet. Det er en alvorlig merkevarekrise for Hurtigruten, sier professor Lars Olsen i markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Fire utenlandske besetningsmedlemmer fra Hurtigruten-skipet Roald Amundsen er innlagt på sykehus i Tromsø med påvist coronasmitte. Her ligger skipet til kai i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Fire utenlandske besetningsmedlemmer fra Hurtigruten-skipet Roald Amundsen er innlagt på sykehus i Tromsø med påvist coronasmitte. Her ligger skipet til kai i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer
Publisert

Han har 15 års erfaring med merkevarespørsmål innen blant annet reiseliv. Olsen mener dette var det siste Hurtigruten trengte i en allerede krevende situasjon.

– Det er trygt å si at dette er en dårlig sak for selskapet. Det virker som de ikke har planlagt godt nok for et slikt scenario, sier Olsen til Aftenposten.

26. juni startet Hurtigruten opp igjen med sine «ekspedisjonscruise», da MS Fritjof Nansen dro på et 15 dager langt cruise fra Tyskland til de norske fjordene.

Dette skal ifølge USA Today ha vært verdens første internasjonale cruise etter at koronapandemien hadde sendt alle verdens cruiseskip i havn.

Gått på ny smell

Markedsføringsprofessoren understreker at det er umulig å si helt sikkert hvordan dette vil påvirke Hurtigruten fremover. Men det er ingen tvil om at hele situasjonen for cruisenæringen globalt har gått på nok en smell.

– Den internasjonal turistnæringen har kanskje fått øynene opp for at cruise ikke er helt risikofritt. Hvis konsekvensene av et ferieopphold til sjøs blir for store, er det nok flere som tenker seg om før de tar turen, sier Lars Olsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer