Det kommer fram etter at Finanstilsynet har gjennomført en rekke tilsyn i flere banker med forbrukslån som sentralt virksomhetsområde det siste året. Målet har vært å kartlegge bankenes utlånspraksis.
– Kunder som i henhold til Finanstilsynets retningslinjer ikke burde fått forbrukslån, fikk likevel innvilget lån, sier finanstilsynsdirektør Morten Baltzersen i en pressemelding.

Forbrukerrådet vant over DNB i tidenes største søksmål
Tilsynene avdekket at bankene ikke tok hensyn til relevante utgifter eller undervurderte utgifter til livsopphold, når det ble gjort vurdering av kundenes betalingsevne. I tillegg ble heller ikke forutsetningen om fem års avdragstid for nedbetalingslån fulgt i flere tilfeller.
Ifølge Finanstilsynet tilbyr flere banker aktivt høyere lån enn det kundene opprinnelig søkte om underveis i en søknadsprosess. Dette er ikke i tråd med god forretningsskikk, ifølge Finanstilsynets vurdering.
Finanstilsynet påpeker at bankene har et ansvar for å ivareta forbrukernes interesser ved å gjennomføre kredittvurdering, og ikke gir lån utover det kundene søker om. Det kan skape betydelige problemer for forbrukerne.
– Utviklingen viser at en betydelig andel av bankenes kunder selv i gode tider får problemer med å betjene lånene bankene innvilger, sier Baltzersen.
(©NTB)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.