Av-og-til, en ­kampanjeorganisasjon for ­alkovett, mener salget av en spritkalender bryter med samfunnsansvaret til Vinmonopolet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Av-og-til, en ­kampanjeorganisasjon for ­alkovett, mener salget av en spritkalender bryter med samfunnsansvaret til Vinmonopolet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Av-og-til ut mot Vinmonopolets spritkalender

I en adventskalender fra Vinmonopolet tilbys 24 spritflasker fram mot jul. Det får organisasjonen Av-og-til til å reagere.

Publisert

– Jeg synes ikke dette er i tråd med Vinmonopolets ­samfunnsansvar. Det skal avgrense skadevirkningene av alkohol gjennom å sikre ­ansvarlig salg av alkohol, sier daglig leder Randi ­Hagen Eriksrud i Av-og-til til Vårt Land.

I én av drikkekalendrene som Vinmonopolet tilbyr, er det 23 ­flasker med to centiliter og én ­flaske med fire centiliter som er til julaften.

– Barn med foreldre som drikker for­ ­mye, trenger ikke at Vinmonopolet gir foreldrene enda en grunn til å åpne en flaske hver dag i førjulstiden, seier Eriksrud.

Vinmonopolet viser til at kalenderen er et produkt som finnes i bestillings­utvalget.

– I samsvar med EØS-avtalen er Vinmonopolet ­pliktig å gi grossistene markeds­tilgang til bestillingsutvalget, så lenge produktene grossistene ­melder på ikke er i strid med norsk regelverk, sier pressekontakt Hege-Lill Hagen Asp.

Hun viser også til at julekalendere med øl har vært i salg i dagligvarebutikker i flere år.

– Jeg tror nok vi har noen grossister som kan ha blitt inspirert av denne ­trenden.

(©NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.