Nå får billige elbiler langt større rekkevidde

I lang tid har Tesla vært dominerende på lange strekninger, men de har til gjengjeld kostet mye. Nå blir konkurransen tøffere, særlig fra nykommeren Opel og etablerte BMW i3.

Skal elbiler bli folkebiler, må de komme ned i et prisnivå som folk flest har råd til og en rekkevidde som gjør at de fungerer til annet enn pendling til jobb. BMW, Opel og Tesla ser ut til å ta dette alvorlig.

Spenning rundt Opels elbil


Opel, som siden 1931 har vært totalt eid av General Motors, er i ferd med å lansere sin elektriske bil. Den heter Opel Ampera, og er en mindre justering av Chevrolet Bolt, også den under General Motors. Opel er beregnet på det europeiske markedet, uten at det er store forskjeller på annet enn karosseri fra Bolt.

Bilen skal være god for 320 kilometer, og er dermed langt mer passende for vårt langstrakte land enn mange konkurrenter. Dette er da øvre rekkevidde slik vi forstår det, altså ved perfekte forhold uten oppoverbakker, køkjøring, oppvarming eller andre ting som sliter ekstra på batteriene. Siden Opel ikke har hatt en elektrisk bil før, blir det vanskelig å anta nedre, altså mer realistisk, lengde, men man regner ofte med to tredjedeler, og det blir altså 21 kilometer.

Prisen skal også være overkommelig, ifølge Teknisk Ukeblad vil den ligge på 320 000 kroner. Dette kan bli en stor utfordrer til både lengdehegemoniet til Tesla og salgshegemoniet til Nissan Leaf.

Les mer om elbiler på vår samleside her!

Tesla 3 - endelig en billigbil


Tesla S har lenge vært en dyr bil, og enda de er overlegne på avstand, er det ikke en folkebil. Modell X var enda litt dyrere. De har satset på sportsbil og SUV, og dermed det øvre markedet. Likevel har de hatt som mål å finne en bil i prisklassen til folk flest.

I morgen, den 31. mars, lanserer de Tesla 3. Bilen skulle egentlig skulle hete Tesla E etter en dårlig in-joke. Skal vi tro AutoExpress, ser modell 3 ganske lik ut Tesla S. Skjønt, Elon Musk spiller med kortene tett til brystet. Det vites lite og antas mye, som at denne utgaven har mindre alimunium og mer stål, noe forbedret teknologi og at det er en sedan med "vanlige" dører.

Dette er billigversjonen deres, og har i utgangspunktet en prislapp på $ 35 000. Det blir altså omtrent 300 000 kroner, eller omtrent det samme som en Nissan Leaf, og rett under Opel. Tesla tar omtrent like mye betalt i USA som i Norge for sin Tesla S 70D, så vi regner med at det samme gjelder her.

Tesla 3 har samme rekkevidde som Opel, altså på 200 miles, eller omtrent 320 kilometer. Dette virker i utgangspunkt som en tett konkurranse, men bekymrede anslag sier at den kan koste mer enn antatt, og i tillegg beholder Tesla sitt opplegg med forhåndstbestilling der de prioriterer Tesla-eiere, så det er langt fra sikkert at den blir lett tilgjengelig for folk flest.

I tillegg antas den å komme først i 2018. Likevel vil Teslas mer tilgjengelige bil snnsynligvis slå an - om fordelene for elbiler opprettholdes.

Beskjeden økning hos VW, Leaf og Zoe


Opel er ny og Tesla har fortsatt ikke fått tak i småbilmarkedet. Hvordan gjør da de store navnene i dette sjiktet det? Endringen er langt mer forsiktig der.

Nissan Leaf har garantert at deres tredjegenerasjonsbil skal kunne ha en rekkevidde på 250 kilometer.  Nissan hadde i 2015 en øvre rekkevidde på 199 kilometer, og en nedre rekkevidde på 80 kilometer. Dersom forholdene er det samme, vil den nye Nissan Leaf ha en nedre rekkevidde på 100 kilometer.

Samtidig virker det som om batteriene også er bedre, og dermed kan nedre rekkevidde være høyere også. Uansett er det fortsatt ikke en bil for langturer, men man kommer seg litt av gårde, i det minste.

Volkswagen e-Golf skal etter sigende øke batterikapasiteten med 30 prosent, og dermed øke fra 190 til omtrent 250 kilometer. Dermed er de to publikumsfavorittene på samme rekkevidde igjen - og dermed fine biler til pendling, om ikke til langturer.

Tar man med de samme beregningene for Renaults nye Zoe, som nå har en rekkevidde på 240 kilometer, blir den nedre rekkevidden sånn omtrent 115 kilometer. Der Leaf har forbedret batteriene, har Zoe forbedret motoren.

Justeringen er ikke kosmetisk, men den er ikke så revolusjonerende at man helt mister pusten heller. Det som er mest interessant, er villigheten til å satse i den retningen.

Den som venter på noe godt...


BMW i3 har en rekkevidde på omtrent 160 kilometer, og har vært litt sist i klassen hittil. De krever imidlertid bare 250 000 kroner for bilen sin, og det kan argumenteres med at en kvart million for en BMW ikke er ille uansett.

Navnet selger utvilsomt, men det holder neppe i lengden. Derfor har det bayerske selskapet signalisert at de snart kommer med en ny versjon med langt bedre rekkevidde. Det kan være snakk om at den er tilgjengelig fra 2017, altså samtidig som Tesla 3, og at den har 280 kilometers rekkevidde.

Dermed er den ikke langt unna Ampera og 3 - om enn du også her må trekke av for gamle kjente på den egentlige kjørelengden. For BMW var faktisk nedre kjørelengde halvparten av øvre kjørelengde.

Nå har BMW også investert i hybridløsningen, der de bruker en motor til å lade opp batteriene. Dette gjør selvfølgelig at rekkevidden blir mye bedre, og at man får en hybrid tett opp mot elbil-løsningen, men ettersom motoren er dieseldrevet, vil man ikke kunne benytte seg av flere av fordelene en elbil gir.

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Formel E forklart fra innsiden

ELBIL24.NO

Formel E forklart fra innsiden

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder