Annonse

Hvordan er rekkevidden på elbil?

Den store utfordringen for elbiler er gjerne rekkevidden. Hvor langt kan du egentlig komme på en elbil?

Elbiler drives av batterier, og jo flere og bedre batterier, jo lenger kommer du. Med utviklingen innen batteriteknologi, skal det bety lengre rekkevidde, men likevel er det en liten stund til du kan kjøre på hytta med elbil.

Norske utfordringer reduserer rekkevidden


Problemet med rekkevidden til en elbil er at disse bare gjelder i idelle tilfeller, det vil si i laboratorier. Elbiler som testes i virkeligheten får ofte lavere rekkevidde enn idealet. En elbil kommer lengst når den bruker all elektrisitet på å kjøre, dersom den ikke står i kø og dersom den ikke kjører for fort. Dette er selvfølgelig vanskelig å oppnå i virkeligheten.

Et annet problem er de typiske norske utfordringene - det vil si kulde. Tyske Auto Bild undersøkte fem biler, og de opplevde en reduksjon på 60 - 70 %. I Norge skal, ifølge DinSide, elbiler ha en tilleggsbeskyttelse mot kulde. Likevel kan man regne på en reduksjon på 50 %.

Dette kan ordne seg blant annet ved å varme opp bilen så nært opp til man skal dra som mulig. Om man varmer opp bilen mens den står plugget inn, vil det også hjelpe kraftig på rekkevidden.

Les mer om elbiler på vår samleside her!

Tesla i særposisjon, andre tar innpå


Det er viktig både å tenke på antall batterier og på best mulig utnytting av dem. Elbiler kan gjerne ha virkningsgrad på 60-75 % av totalen, men bedre batterier kan kunne øke dette, og dermed frigjøre mer elektrisitet til selve kjøringen.

Tesla har imidlertid lagt mest vekt på mest mulig batteri i bilen. De har langt mer batteri i bilene sine, noe som gjør at de er betydelig tyngre enn de fleste andre elbilene. Riktignok tar flere av bilene innpå, men Tesla har et godt forsprang på rekkevidde.

Så hvor langt kan en elbil regne med å kjøre? NAF, Forbrukerrådet og Norsk Elbilforening lagde den 9. april 2015 en oversikt over ideell og reell rekkevidde (dette er altså 2015-modeller og -priser, og enkelte er kampanjepriser). Vi har sortert bilene etter reell øvre rekkevidde her:















































































































































BilEU-testet
rekkevidde
Reell øvre
rekkevidde
Reell nedre
rekkevidde
Pris
Tesla S 85512 km480 km360 km623 900
Tesla S P85D 480 km480 km360 km767 000
Mercedes Benz
B Electric Drive
230 km230 km120 km277 500
Kia Soul Electric212 km212 km90 km199 900
Renault Zoe210 km210 km100 km199 900
Nissan Leaf199 km199 km80 km190 900
Volkswagen eGolf190 km190 km100 km251 800
Nissan e-NV 200170 km170 km80 km209 900
Renault Kanzoo ZE170 km170 km80 km244.920
Ford Focus Electric160 km160 km80 km268 000
Volkswagen e-Up!185 km160 km80 km191 600
Peugeot Partner
Electric
170 km160 km80 km229 000
Citroën
Berlingo Electric
170 km160 km80 km239 900
BMW I3170 km160 km80 km249 900
Mitsubishi i-MiEV160 km160 km80 km143 900
Citroën C-Zero150 km150 km75 km139 900
Peugeot iOn150 km150 km75 km139 900
Buddy BAES120 km120 km60 km173 700
Renault Twizy100 km100 km60 km91 690

Dette er altså fra 2015. Vi har allerede i 2016 sett en økning i rekkevidde fra flere produsenter. Renault Zoe skal nå være god for 240 kilometer, men altså da ideelt, og ikke i kulda. Nissan Leafs tredjegenerasjon skal ifølge Din Side klare 20 mil, og står oppført med 240 kilometer, altså en økning på 41 kilometer. Også BMW i3 og VW e-Golf kommer med bedre batterier.

Likevel gjelder altså dette ikke under temperaturer der det er så kaldt at batterisyren får økt viskositet og dermed ikke fører strømmen like bra, der du må bruke strøm til å varme opp bilen og der du kanskje vil ha setevarmer og ideelt sett lytte til radio eller MP3-spiller. Likevel er utviklingen positiv.

 

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder