Fem grunner til at Uber kan revolusjonere måten vi tar taxi på

Og fem potensielle fallgruver.

I dag lanseres den kontroversielle taxiappen Uber i Norge, i første omgang som et prøveprosjekt med navnet UberPop og privatsjåførtilbudet UberBlack. Uber fungerer kort fortalt slik: ved hjelp av en app bestiller du den nærmeste ledige bilen i ditt område. Sjåførene er privatpersoner som stiller sine egne biler til disposisjon via appen.  All betaling skjer digitalt, og du rangerer sjåføren når du er framme. Tjenesten, som har blitt hyllet for å revolusjonere samferdelstilbudet i USA, beskyldes også for å være glorifisert pirattaxi.

Under har SOL samlet fem gode grunner til at Uber skal få fotfeste i Norge. Og fem ulemper ved at det skjer.

 

Fordeler:

1. Billigere, og du vet prisen på forhånd

I Stockholm er kjøreappen allerede lansert med suksess, og ifølge NRK Betas beregninger er Uber i utgangspunktet billigere enn Taxi Stockholm. Tjenesten har levd mye lengre i USA, og etter bloggen What's The Fares beregninger er appen jevnt over billigere enn drosje i de største amerikanske byene. Her i Norge har Forbrukerrådet tidligere kritisert konkurransen og prisnivået i Norges taxinæring. Din Side har tidligere testet Uber i Los Angeles, og var særlig imponert over at du får vite en cirkapris for ruta di før du bestiller.

2. Offentlig kvalitetskontroll

Alle Uber-turer avsluttes med at du gir sjåføren en karakter mellom én og fem. Hvis de faller under de andre sjåførenes snitt for byen, får de ikke kjøre på en stund. Brukerne kan på forhånd bla seg gjennom en sjåførs poenghistorikk og se om det er grunn til å styre unna. - Løyvesystemet vi opererer med her i Norge gjør at jeg ikke vet hvilket rasshøl jeg setter meg inn i bilen til. Er han voldsdømt? Er han voldtektsdømt? Det er ikke helt usannsynlig, gitt, skriver stortingsrepresentant Heidi Norby Lunde til forsvar for Uber. Tanken er at kun de beste førerne skal prege tilbudet, og gjerne strekke seg litt lenger for passasjerene. Derfor tilbyr noen for eksempel gratis vann, trådløst nettverk eller lading.

3. Mer personlig

Uber skal i utgangspunktet bare være en mellommann, og med mindre vil klage går all kontakt direkte med sjåføren. De bruker også sine egne biler og står fri til å kjøre så ofte de vil. Hvis du sitter på med en entusiast, kan du altså få en tur i en veldig spesiell bil. I videoen under kjører musikkstjerna Deadmau5 noen økter med UberX i den supereksklusive McLaren P1-en sin.

4. Ingen kontanter og alt er på smarttelefonen

Appen er kontantløs, og du må registrere et debet- eller kredittkort før du bestiller turen. Til gjengjeld blir den automatisk betalt i etterkant, og du kan gå når det passer. Kvitteringen får du tilsendt på epost. Din Side opplevde at en trafikkontroll ga en urimelig pris, og fikk hele beløpet refundert etter å ha kontaktet Uber sentralt.

5. En velsignelse i utlandet

Siden hele tilbudet kretser rundt appen, som er den samme i alle land, kan du bestille en sjåfør på akkurat samme vis uansett hvor du er. Gitt at du har nettilgang, da. Det gir en egen trygghet og forutsigbarhet når man reiser.

Ulemper:

1. Kan være ulovlig i Norge

- Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, erklærer statssekretær Bård Hoksrud til E24.no. Et av argumentene i Ubers favør har vært at privatpersoner som oppfyller forholdsvis enkle krav kan hoppe på. Norges lover stiller tydelige krav til de som skal kjøre mot betaling, og det er ikke sikkert at Uber oppfyller dem.

2. Ikke et etablert selskap

Uber er fortsatt bare fem år gammelt. Selv om de allerede verdsettes til mangfoldige milliarder og er et av tidenes raskest voksende selskaper, har de en knapp historie. Vet man nok om måten de gjør forretninger på enda? Som Teknisk Ukeblad oppsummerer, har de allerede vært involvert i flere skandaler. Drosjesjåfører verden over har demonstrert mot Uber. (Foto: Tom Gralish/Ap/Scanpix)Drosjesjåfører verden over har demonstrert mot Uber. (Foto: Tom Gralish/Ap/Scanpix)

3. Tvil om forsikringen

I Tyskland er Uber forbudt, mens taxisjåfører i Frankrike og Storbritannia har protestert voldsomt mot skysstilbudet. En av de vanligste innvendingene er hvordan forsikringen skal løses. Om man tillater sjåfører uten løyve, er passasjerenes sikkerhet godt nok ivaretatt?

4. Sjåførene står på bar mark

Tradisjonelle drosjer er som regel organisert gjennom egne taxisentraler, som også står som ansvarlige hvis det oppstår en konflikt. Ikke bare i passasjerenes favør - men også drosjeeierne og -sjåførene. Uber ligger ikke like tett på sine sjåfører - på godt og vondt. - De er ikke lett å få tak i og alt skjer via epost. Mange av spørsmålene våre kan være veldig spesifikke, men får standardsvar. Kommunikasjonen kunne vært bedre, hevder en sjåfør amerikanske PBS har intervjuet.

5. Prisene varierer

En av de hyppigste innvendingene mot Uber-tjenestene er «surge pricing», eller rushtidspriser. Kort fortalt: om mange bestiller samtidig, øker prisen. I New York skapte det nettopp baluba da en passasjer måtte betale over 3000 kroner for en tur på under tre mil - syv ganger UberXs ordinære tilbud. Her i Norge har taxitjenestene som regel faste påslag og følgelig mindre prissvingninger. Hvordan stiller du deg til at Uber kommer til Norge? Bra eller dårlig? Diskuter det under, eller på SOLs Facebook-side!

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Formel E forklart fra innsiden

ELBIL24.NO

Formel E forklart fra innsiden

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder