5 ting du må huske når du skal bytte til vinterdekk

Været snur, er du klar for dekkskift?



Det har vært en uvanlig varm start på november, og de fleste stedene i landet har enn så lenge ikke sett noe særlig til vinteren.

Høye temperaturer gjør at mange velger å utsette byttet til vinterdekk på bilen, men det er ingen grunn til å drøye det for lenge. Plutselig snur været og da er det bedre å være føre var, sier Ketil Lindstrand i dekkjeden Vianor til Siste.no.

Fra 1. november er det tillatt å bruke piggdekk i Norge, bortsett fra i Nordland, Troms og Finnmark. Der er datoen satt til 15. oktober.

SOL har 5 tips til hva du burde huske på når du skal bytte til vinterdekk:


 


  1. Sjekk dekkene før du gjør noe annet


    Før du gjør noe annet bør du sjekke om de gamle dekkene dine holder en sesong til, fortalte seniorrådgiver i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Kjell Magne Aalbergsjø, til Nettavisen.

    • Sjekk mønsterdybden på alle fire dekkene. Minstekravet er 3mm, men det anbefales at du bytter ut dekkene før det. Allerede ved 5mm mønsterdybde får dekkene et mye dårligere veigrep.

    • Sjekk dekkene for slitasje og kutt. Feil lufttrykk eller en feil i hjulopphenget kan gjøre at dekkene er slitt skjevt. Ta kontakt med fagfolk dersom du er i tvil om dekkene er gode nok.


  2. Nødvendige forberedelser


    (FOTO: Jens Sølvberg, Samfoto/NTB Scanpix)

    Før du går i gang må du passe på at bilen står på et rett og jevnt underlag (ikke på løs grus) og at håndbremsen er på, kan man lese på NAF sine hjemmesider.

    • Ha en god jekk og pass på at du plasserer den riktig.

    • Legg ut dekkene der de skal på, og husk at i motsetning til hva mange tror bør de mest slitte dekkene monteres foran og de minst slitte monteres bak.

    • Løsne hjulmuttere/bolter før du jekker opp bilen, og aldri beveg deg under en bil som kun står på jekk.


  3. Når du bytter ut dekkene


    Det kan være lurt å smøre kontaktpunktene mellom felg og hjuloppheng med fett, for at det skal være lettere å få hjulene av igjen til våren, kan man lese på Nettavisen.no.

    Sett på hjulet og stram til annenhver mutter, men ikke stram for hardt. Du kan risikere å skade gjengene eller felgen din.


  4. Når vinterdekkene er på


    • Salt binder vegstøvet og gjør dekkene glattere, så du burde rengjøre dekkene minimum en gang i uka om du kjører fast på saltede områder.

    • Husk å etterstram bolter/muttere etter 5 - 7 mil.

    • Sjekk lufttrykket etter du har skiftet, og husk å sjekket trykket jevnlig. Det er med på å påvirke både kjøreegenskaper og drivstofforbruk.


  5. Husk på sommerdekkene dine også


    (FOTO: Luca Kleve-Ruud, Samfoto/NTB Scanpix)

    Det er ikke bare dekkene som skal på bilen man burde være nøye med, men også dekkene som tas av. Desto bedre man tar vare på sommerdekkene, desto lengre levetid har de.

    • Fyll på ekstra med luft før du legger dekkene til lagring. Dette fordi det siver luft ut av dekkene i løpet av vinteren.

    • Vask dekkene rene, både felg og dekkoverflate, og bruk avfettingsmiddel.

    • Sjekk om det er, og fjern, stein. Mønsteret står i fare for å deformeres om det er stein som ligger i sporene.

    • Sommerdekkene oppbevares hengende eller liggende, mørkt, tørt og kjølig. Dersom du ikke har plass kan man vurdere dekkhotell.


Legg til sol_no på SnapChat



 

 

 

 

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Porsche Taycan har satt ny distanserekord

ELBIL24.NO

Porsche Taycan har satt ny distanserekord

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder