Annonse

Tine-spioner fant ulovlig Synnøve-ost i butikker

Tines folk har funnet «jarlsbergost-type» i flere butikker, noe som er i strid med kjennelsen mot Synnøve Finden.


Konkurrenten har fjernet produktene, men varsler samtidig at saken ankes.


Tine har retten til å bruke varemerket Jarlsberg. Follo tingrett konkluderte fredag med at Synnøve Finden må stanse osten de har merket «jarlsbergost-type». Dagen etter meldte Aftenposten at Synnøve Finden var i ferd med å klistre merkelappen «sensurert» over den forbudte påskriften på 100.000 ostepakker.


Tines egne folk har i helgen gjennomført stikkprøver i butikker i Oslo-regionen og flere steder funnet osten av merket Kongsgård i kjølediskene, uten at emballasjen var sladdet, skriver Nationen.


LES OGSÅ: Først potetgullkrig, nå ostekrig: 10 ord du ikke visste var merkevarer
LES OGSÅ:
Derfor må Synnøve Finden sladde osten til høyre

«Ved flere utsalgssteder var osten tilgjengelig i den omstridte forpakning, hvilket innebærer et klart brudd på kjennelsen», skriver Tine i et brev til Follo tingrett mandag.


– Tine har gjort oss oppmerksom på to butikker der det ikke er merket riktig. Osten er tatt bort fra de to butikkene, sier kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden til avisen. Han sier de gjør alt de kan for å forhindre at umerkede ostepakker blir solgt i flere butikker.



– Velregissert stunt


Tine har også reagert på konkurrentens planlegging og framgangsmåte. Ifølge Øystein Aurlien som tidligere var markedsansvarlig i Tine, trykket Synnøve Finden opp «sensurert»-lapper og emballasje uten jarlsberg-referansen allerede før kjennelsen fra tingretten var klar, skriver Aftenposten.


Dette avvises delvis av Magnus Tollefsen i Synnøve Finden. Han hevder i en pressemelding at «sensurert»- etikettene først ble bestilt klokka 12.31 fredag, etter at de mottok kjennelsen klokka 10.46.


Hos Tine kaller man operasjonen et velregissert stunt og mener konkurrenten har spekulert på en ostesensur.


– Det er svært overraskende at en aktør som Synnøve Finden ikke respekterer rettens beslutning. Retten mener Synnøve tok en bevisst og kalkulert risiko på tross av at de visste om Tines rettigheter, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Lars Galtung, i en pressemelding.



– Forholdsregler


– Saken viser ikke god forretningsskikk, og merkingen kan være et brudd på markedsføringsloven siden merkingen ikke er nøytral. Uansett har Follo tingrett konkludert med at Synnøves bruk var rettsstridig, sier Galtung.


Hos Synnøve Finden avviser man at dette var en bevisst ulydighetskampanje.


– Nei, dette handler om å ta sine forholdsregler dersom verste scenario skulle inntreffe. At dette er et PR-stunt, faller på sin urimelighet, sier Tollefsen til Aftenposten.



Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder