Annonse

Disse er proppet med fiber og vitaminer

Derfor bør du spise mer dadler.

Det er flere matvarer som er typisk sesongbasert. Èn av dem er dadler, som ofte hører julen til. Men det er ingen grunn til å ikke spise denne superfrukten på sommerhalvåret.

Selv om dadler sees på som søtsaker og er ganske kaloririke, er den ganske undervurdert. Den har nemlig en rekke fordeler.

SOL har samlet fire grunner til at du bør spise mer dadler: 


1. Rike på kostfiber som er bra for fordøyelsen


Bama.no skriver at frukten er energirik og en god kilde til kostfiber, noe som gjør at den funker utmerket som et lite mellommåltid om du trenger litt ekstra energi.

Kostfiberet gir også en god fordøyelse og forebygger forstoppelse. 

2. Bra for hjertet


Ifølge KK.no har dadler et høyt innhold av kalium som blant annet er viktig for syrebalansen i kroppen.

Dagens.dk skriver også at frukten bidrar til å forebygge hjerte- og karsykdommer, slag og hjerteinfarkt. Dette på grunn av det høye innholdet av kalsium.

Dadler er også en flott kilde til sporstoffet kobber, sink og magnesium. Magnesium er viktig for omsetningen av karbohydrater og er nødvendig når kroppen skal nydanne protein og fett.

3. Beskytter leveren


En studie publisert i Nutrition Journal viser at dadler har en lav glykemisk indeks, noe som betyr at blodsukkernivået stiger lite når du spiser dadler.

Healthy and Natural World skriver at dadler blant annet er med å beskytte leveren, men råder likevel ikke til å overdrive inntaket av frukten.

4. Proppet full av vitaminer


En annen grunn til at dadler er et godt valg til et mellommåltid er fordi frukten er proppet full av viktige vitaminer. Ifølge Healthy and Natural World inneholder de både vitamin B, A, K og C.

Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder