Dette skjer med kroppen din når du spiser rødbeter

En superplante mange av oss glemmer.



Blant matvarene som ofte finner veien til matbordet i jula er rødbeten. Om det er i form av en rødbetsalat, sytet eller til leverposteien på brødskiva.

Og det viser seg at denne kan du spise med god samvittighet.

SOL har samlet 6 grunner til hvorfor du bør spise rødbeter: 





  1. Blir mindre sliten


    Ifølge forskning fra University of Exeter kan juice av rødbeter gjøre det 12 prosent mindre slitsomt å gå, skriver Forskning.no.

    Rødbetens hemmelighet er dens høye nitratinnhold, og forskerne skriver at rødbetjuice utvider blodårene, reduserer blodtrykket og bedrer blodsirkulasjonen. I tillegg virker rødbetjuicen på musklene slik at de trenger mindre oksygen.


  2. Rik på både antioksidanter og jern


    Rødbeter er rike på både jern og folsyre, i tillegg inneholder rødbeter mye antioksidanter. Forskning indikerer også at det kan forebygge flere former for kreft.

    KK.no skriver også at det er noe av det sunneste man kan spise. Ifølge Bama.no er rotgrønnsaken faktisk den med aller høyest innhold av antioksidanter og vil kunne være med på å forebygge en rekke sykdommer.


  3. Minsker sjansene for blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag


    Dinside.no skriver at om du spiser rikelig med rødbete minsker sjansene for at du får blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag.

    Naturmedisiner og fastlege Bernt Rognlien har tidligere uttalt at rødbeter reduserer totalkolesterolet og særlig LDL-kolesterolet som er det farlige kolesterolet.

    Rikelig og regelmessig bruk av rødbeter vil derfor bidra til å forebygge blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag.


  4. Inneholder masse C-vitaminer


    Den inneholder masse C-vitaminer og kan være en viktig kilde til mineraler som fosfor, kalsium og jern, skriver NRK.

    Og det er fargestoffet i cellene som gjør at rødbeten har en intens rødfarge.


  5. Genialt for kvinner


    Siden rødbeten inneholder mye jern er den også super for kvinner - som ofte får i seg for lite jern gjennom kosten. Den inneholder mye folsyre, som er viktig for gravide i den første delen av svangerskapet, med tanke på ryggmargsbrokk, skriver KK.no.

    – Rødbeter er en super plante som mange av oss glemmer litt, sier ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no til nettsiden.


  6. Kan gi deg bedre kondis


    En tidligere studie viser at grønnsaker kan ha sine fordeler før en treningsøkt, og en du spesielt bør spise mer av er rødbeter, skriver Daily Mail.

    ICA.no skriver at saften fra rødbeter er rene vidundermiddelet for deg som ønsker å forbedre dine fysiske prestasjonsevner.

    Forskning på sykkelryttere har vist at de både kan sykle lenger og fortere etter inntak av rødbeter. Samme effekt har vist seg på løpere, som i en kondisjonstest løp 15 prosent lenger etter å ha inntatt rødbetsaft.

    Årsaken ligger i stoffet nitrat, som man også finner i blant annet spinat, ruccola og fennikel.

    Ifølge KK.no viser en studie at bakte rødbeter kan øke prestasjonen til atleter som følge av det høye innholdet av stoffet i grønnsaken kalt nitrater.

    - Inntak av denne nitrat-rike grønnsaken før en prestasjon ser ut til å øke løpe-prestasjonene til sunne voksne, forteller forskerne ved St. Louis Universitet i USA.


Legg til sol_no på SnapChat