Annonse

Derfor er popcorn sunnere enn grønnsaker

- Kongen av all snacks.



Det blir lett mye søtsaker i jula, både i form av julekaker og godteri. Men hvis du vil ha noe godt å kose deg med, som også er sunt kan kanskje popcorn være et alternativ?

SOL samler fem helsefakta om popcornet: 


  1. Mer antioksidanter enn grønnsaker


    Popcorn er nemlig sunnere enn grønnsaker, om vi skal tro forskere ved University of Scranton. De fant ut at popcorn inneholder høyere nivåer av antioksidanter enn mange typer frukt og grønnsaker, skriver CBS News. Det hvite mais-snackset er også rikt på fiber.

    - Basert på fiber, fullkorn og antioksidanter er popcorn kongen av all snacks, sa Joe Vinson, professor i kjemi ved University of Stanton, til CBS.


  2. Inneholder mindre vann


    Antioksidantene popcorn inneholder er polyfenoler. En av forklaringene på at popcorn har høyere nivåer av dette enn mange typer frukt og grønnsaker, er at de mister sine helsefremmende egenskaper når de tynnes ut i vann.

    Frukt og grønnsaker kan inneholde opp til 90 prosent vann, mens popcorn kun inneholder omkring 15 prosent, skriver Göteborgs-Posten.

    Ifølge forskerne kan popkorn inneholde opp til 300 mg polyfenoler per porsjon, sammenlignet med 114 mg per porsjon med mais og 160 mg per porsjon for alle typer frukt, skriver VG.


  3. Usikkert hvor mye kroppen tar opp


    Forskere har tidligere funnet ut at fullkorn er bra for oss. Men når det kommer til antioksidantene i popcorn er det usikkert hvor mye av dem kroppen klarer å ta opp.

    Joe Vinson, professor i kjemi ved University of Stanton, advarer også om at popcorn ikke lenger er like sunt om du dynker det i salt og smør.


  4. Fiber av den helsebringende typen


    Fiberet du finner i popcorn er av den helsebringende typen, som minsker sjansen for diabetes og hjerte og karsykdommer, skriver KK.

    Popcorn inneholder 15 gram kostfiber per 100 gram. I sin naturlige form har det også lavt kaloriinnhold og lavt saltinnhold.

    Ifølge Center for Human Nutrition i Nebraska får personer som spiser popcorn daglig i seg 250 prosent mer fullkorn og 22 prosent mer fiber enn dem som spiser andre typer godteri, skriver Health.com.


  5. Sunnest å lage selv


    Det sunneste alternativet er å lage popcorn selv i panna, med en teskje olje og veldig lite salt, skriver KK.

    Ifølge en test utført av Forbrukerrådet i slutten av oktober 2015, finnes det skadelige fluorstoffer i emballasjen på fire av seks typer micropopcorn. To av stoffene står på myndighetenes verstingliste over kjemikalier som utgjør en alvorlig trussel mot helse og miljø.

    Ifølge en av produsentene Side2 har snakket med er det snakk om spor av fluoriserte stoffer, som det er umulig å forhindre.



Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder