Annonse

Andrew (35) skal kun spise poteter i ett år - har allerede gått ned 10 kilo

Dette gjør poteten med kroppen.



Vi har alle hørt både det ene og det andre om poteten. I årevis har karbohydrater i poteter vært et stridstema, er det bra eller ikke?

Så hva med denne mannen, som nå har valgt å kun spise poteter i et helt år? Australske Andrew Taylor har nemlig begitt seg ut på en uvanlig eksperiment: I 366 dager skal han leve på potet, skriver Buzzfeed.

Se fordeler og ulemper med potet nederst i saken! 

Utfordringen dokumenterer han hver dag, hvor han legger ut videoer på sin YouTube-kanal og oppdaterer sin Facebook-side for prosjektet.

Til Yahoo News fortalte han at han var «matavhengig» og at han hadde problemer med å slutte å tenke på mat. Derfor bestemte han seg for å kun fokusere på én type mat.

Ifølge han selv var intensjonen aldri å gå ned i vekt, men etter 28 dager på «dietten» hadde han gått ned 10 kilo.

- Jeg er faktisk veldig overrasket. Vekttap var ikke grunnen til at jeg gjorde det, men det er en positiv bivirkning, sier han til Yahoo News.

Han legger også til at han har fått mye mer energi og at han sover bedre.

Professor i medisin ved universitet i Melbourne, Joseph Proietto, forteller til Buzzfeed at Andrews potet-program «er en veldig usunn ting å gjøre».

- Du har sikkert hørt uttrykket om å ha en balansert diett. Det betyr at du trenger litt av alt for å få i deg en rekke vitaminer og mineraler som finner i ulike matvarer, sier han og legger til:

- Problemet med å spise én ting er du går glipp av en hel del vitaminer som er nødvending for kroppen.

SOL har samlet fire punkter om den populære grønnsaken:  





  1. – Poteten har fått et uriktig dårlig rykte


    Nordmenn har alltid vært glad i poteten og hverdagskosten har ofte hatt potet på tallerkenen. Men ifølge Helsedirektoratet spiser nordmenn mye mindre potet nå enn før, og i 2014 spiste gjennomsnittsnordmannen kun 25 kilo poteter.

    – Poteten har etter mitt syn fått et uriktig dårlig rykte, som ikke er begrunnet i ernæringsmessige forhold. Det er nok særlig i forbindelse med lavkarbohysteriet at nordmenn har valgt bort poteten de siste årene, sier professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian Drevon til NRK.no


  2. Nei-mat


    Nordmenns interesse for mat og sunt kosthold har medført en positiv endring i folks spisevaner, skriver Aftenposten. Likevel roper Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) et lite varsku fordi folk kan få et for anstrengt forhold til mat.

    Studien «Mat, måltid og moral» viser at flere sier at de ønsker å bruke ferske råvarer og lage maten helt fra bunnen av, og særlig positivt er det hvis de har hentet maten direkte fra naturen.

    - Konsekvensen av dette er at for mange er forholdet til mat blitt mer anstrengt. Listene over nei-ingredienser og nei-mat blir bare lengre, sier forsker Annechen Bugge ved SIFO.

    Produkter som for en generasjon siden ble sett på som sunne og viktige i norsk kosthold, som poteter, brød, melk og margarin, blir sett på med skepsis og havner på nei-listene til mange.

    Men skal vi tro professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian Drevon, vinner poteten likevel klart over kokt ris og pasta: 

    – Poteten kommer best ut på nesten alle parametere per 100 gram vare. Den har minst kilokalorier, mye vitamin C og mange B-vitaminer, i tillegg til et høyt nivå av kalium. Alle disse forholdene taler for at man fortrinnsvis bør velge potet av ernæringsmessige årsaker, sier han til NRK.


  3. Fiber, kalsium og andre næringsstoffer


    I en artikkel fra KK.no kommer det fram at poteten passer ypperlig til en sunt og variert kosthold. Den inneholder nemlig flere gode næringsstoffer som kroppen vår har godt av.

    Skallet inneholder mye fiber. I en stor potet med skallet på finner du rundt 7 gram kostfiber, dette utgjør cirka en fjerdedel av hva du bør få i deg per dag.

    Som mange andre trodde du kanskje at det var bananer som inneholdt mest kalium, de er tross alt kjent for sitt høye innhold. Men en stor bakt potet med skallet på inneholder faktisk hele 1600 mg kalium. Dette tilsvarer nesten halvparten av anbefalt mengde for en hel dag, og nesten fire ganger så mye som en middels banan, skriver KK.no.

    Fitnessbloggen trekker også fram det positive i poteten. Den inneholder en god mengde essensielle mineraler og magnesium som er viktig for insulinfølsomheten og hjertehelsen.

    I tillegg er den en viktig kilde til vitamin C, vitamin B6 og folat.


  4. Hva er det med stivelsen i poteten?


    Poteter inneholder omtrent 80 prosent vann og 20 prosent karbohydrater, skriver Side2.no.

    Disse karbohydratene er såkalte tilgjengelige karbohydrater, det vil si at de har potensiale til å heve blodsukker.

    Ifølge Forskning.no er karbohydratene i nykokte poteter nesten utelukkende i form av gelatinisert stivelse, som er en lett fordøyelig glukosekilde.

    Også for kalde, kokte poteter blir størstedelen av glukosen tatt opp i blodet, men dette skjer saktere og dermed blir økningen i blodsukkeret redusert. Varmes de kalde potetene opp igjen går imidlertid stivelsen tilbake til sin opprinnelige og lett fordøyelige form.

    Men så har vi også søtpoteten, rotgrønnsaken som har blitt svært populær.

    Aftenposten skriver at søtpoteten, som ligner på en poteten, inneholder mer sukker enn vanlig potet, men er en fin kilde til fiber, vitaminer og antioksidanter. Dessuten inneholder søtpotet mindre stivelse (raske karbohydrater) enn vanlige poteter.




Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder