3 raske og enkle hverdagsretter

Tyr du ofte til posemat og ferdigretter fordi tiden ikke strekker til? Prøv disse tre enkle hverdagsrettene fra den nye boka Matmisjonen.

 "Matmisjonen – ekte mat fra 10 bloggere" er boka som gir deg troen på at det er mulig å lage kjapp hverdagsmat som både er sunn og næringsrik. Det gjelder bare å planlegge litt.   Hva med å prøve en av disse tre raske rettene til middag i dag? De tar ca. en halvtime å tilberede:   Pasta Carbonara med bacon fra Ordentligmat.no Dette er en så rask hverdagsmiddag å lage fra bunnen av, at det å bruke posevarianten er helt unødvendig. Alt gjøres mens pastaen koker, og den må jo kokes uansett, skriver Tor Erik Gregersen fra bloggen Ordentligmat.no. (Foto: Hanne Stensvold) 4 porsjoner 500 g spaghetti 1 stykke bacon på ca. 250 g, i små biter 1 egg 4 eggeplommer 0,5 dl kremfløte 1 ts nykvernet pepper 75 g fersk parmesan, revet Litt salt Kok pastaen etter anvisning på pakken. Stek baconbitene i en varm panne til de er godt stekt, men fremdeles saftige. Pisk sammen egg, fløte og pepper. Rør inn parmesan. Hell av vannet på pastaen, men la det være igjen ca. 0,5 dl. Ha i bacon og rør inn egg- og fløteblandingen. Veksle mellom å la gryten stå av og på varmen mens du rører slik at alt blander seg og sausen tykner uten at det blir eggerøre. Sausen skal være kremete og glatt. Server med salt, pepper og mer parmesan. Det kan være godt med en tomatsalat til også. Squash- og potetsuppe fra Veggisbloggen: Suppe er enkel og grei vegetarmat. I prinsippet handler det om å koke utvalgte grønnsaker møre i grønnsakskraft, og kjøre glatt med en stavmikser eller blender, skriver Mari-Louise fra Veggisbloggen. (Foto: Hanne Stensvold) 4 porsjoner 1 ss olje 3 hvitløksfedd, finhakket 1 løk, hakket 3 vårløk i biter 2 squash i biter 500 g poteter uten skall og i biter 5 dl helmelk 5 dl grønnsaksbuljong Litt fersk dill, finhakket Salt og pepper Fres hvitløk, løk og vårløk i olje i en gryte. Ha i poteter, melk og buljong. Småkok i 15 minutter. Ha i squash og kok 15 minutter til. Kjør suppen glatt med en stavmikser eller i en blender. Tilsett dill og smak til med salt og pepper. Server varm med brød til. Stekt ris fra Ordentligmat.no Stekt ris er kinesernes svar på pytt-i-panne. Ta de restene du har, og stek sammen med ris og egg, skriver Tor Erik Gregeresen fra bloggen Ordentligmat.no. (Foto: Hanne Stensvold) 2–4 porsjoner 2 gulrøtter i terninger 2–3 vårløk i skiver 250 g sukkererter 1 rød paprika i små biter 1–2 hvitløksfedd, knust Solsikkeolje til steking 500–600 g kokt ris 2–3 ss soyasaus 1–2 ts sukker 2 egg Salt Litt finstrimlet hjertesalat og ev. koriander Sitron Tørket eller fersk chili Fres grønnsakene raskt i litt olje i en veldig varm wok eller stekepanne med høye kanter. Ha i ris, og stek til gjennomvarmt. Tilsett soya og sukker og rør godt. Skyv ris og grønnsaker ut til sidene og knekk eggene i midten. Rør eggene raskt til eggerøre og bland alt godt. Her er det bare å hakke løs slik at eggene fordeler seg i risen. Smak til med salt eller soya, og vend inn salat og koriander. Server med en skvis sitron og litt (eller mye) tørket chili. Du kan selvsagt også bruke fersk chili. Tips! Har du stekte eller kokte kjøttrester fra svin, biff, kylling eller lam, kan de deles opp i biter og blandes i mot slutten. Sprøstekt bacon eller pølsebiter er også godt i. Er du på jakt etter flere gode oppskrifter? Du kan bla i boka her, eller ta en titt på de ti matbloggene som er bidragsytere i boka. Kapitlene er skrevet av Olav fra Hobbykokken, Ina fra Mat på Bordet, Ina fra Kjøkkentjeneste, Henrik fra Palatist, Louise fra Restemat, Tor Erik fra Ordentligmat, Cecilie fra Lekkermunn, Lene fra Kraft Byrå og Mari-Louise fra Veggisbloggen. Initiativtager og redaktør er Hanne Stensvold, damen bak bloggen med samme navn som boka, Matimisjonen.  

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Wayne Carini om elbiler

ELBIL24.NO

Wayne Carini om elbiler

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder