Annonse

Vil du forbrenne fett? Da bør du prøve denne treningen

Enklere enn du tror.

Vi har lest utallige artikler om hvordan å bli kvitt det farlige magefettet. Men skal vi tro en nylig studie, publisert i Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, er det helt klart én ting du kan begynne med om du vil ned i vekt.

Og denne studien kommer vi tilbake til lengre ned i saken. Men først: 

Vi vet at en kombinasjon av trening og kosthold er avgjørende for å gå ned i vekt, og det er ofte vanskelig å bli kvitt magefettet.

- Jo mer magefett, jo høyere nivå av farlig fett


I en ny studie fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Bergen kom det fram at en stor midje-hofte-ratio er en større risikofaktor for hjerteinfarkt enn vekt, særlig for kvinner under 60 år.

Leder av Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset Vestfold, Jøran Hjelmesæth, forklarer til NRK at jo mer magefett du har, jo høyere nivå av farlig fett har du i blodet. Noe som igjen er farlig for helsa.

Når du får mer av det usunne fettet i blodet, påvirker det blodårene slik at du lettere får åreforkalkning og økt risiko for hjerte/karsykdommer, forklarer han.

Men ifølge den ferske studien er det særlig en treningsøvelse som skal gjøre susen for fettforbrenningen. 


Høy intensitet


I studien, publisert i Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, utførte deltakerne fire ulike treningsøkter i uken. Den ene gruppen trente fire økter med lavintensitet i stabilt tempo og styrketrening.

Den andre gruppen hadde to høy-intensitet økter, som også kalles HIIT (High Intensity Interval Training). Den kombinerte høy intensitet med korte hvileperioder. I tillegg hadde de to lavintensitet-økter.

Det viste seg i denne studien at HIIT-treningen er det du bør gjøre om du vil ned i vekt.

Ikke bare gikk denne gruppen mer ned i vekt, de mistet også flest centimeter på magen, sammenlignet med det andre gruppen. Som en ekstra bonus fikk HIIT-gruppen en større økning i kondisjon.

Ifølge Fitnessbloggen er HIIT-trening en form for intervalltrening, hvor du trener en kortvarig periode som er er intensiv enn tradisjonell cardio. Nettsiden skriver at du vil forbrenne mer fett over en lengre periode, opptil 48 timer etter endt økt, i motsetning til rask gange på mølla hvor du kun forbrenner under selve økta.

Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder