Smør avokado i håret - kan gjøre underverker

Slik unngår du tørt hår i vinterkulda.



Vinteren er ekstra tøff for både hud og hår.

Kombinasjonen mellom kulden ute og den tørre luften inne gjør at mange opplever at både håret og huden blir tørr. 

Så hvordan unngå dette? SOL har samlet 10 triks for deg som opplever tørre hender og statisk hår:

Tørt og statisk hår:




  1. Bruk kur og hårolje


    Statisk hår er noe vi alle har opplevd, og spesielt på kalde vinterdager når vi drar av og på luer og beveger oss mellom varm inneluft og iskald vinterdag ute.

    – Du bør bruke hårkur én gang i uken for å forsikre deg om at håret får den fukten og pleien det trenger, sier Holm Hansen til KK.no.

    Hvis håret ditt trenger mye fukt eller pleie, bør du finne en sjampo og balsam som passer din hårtype. Men ikke glem kuren, er ekspertenes tips.

    - For og få bukt på statisk hår anbefaler jeg å bruke gode hårkurer – gjerne over tid, tipser Peter Vonkunz Brun, frisør og kreativ leder hos På Håret i Oslo til Klikk.no.

    -  Det vil si at du lar kuren sitte i håret i 30 minutter etter hårvask, legger han til.


  2. Prøv honning


    - Honning er både fuktighetsbevarende og mykgjørende, noe som resulterer i at den, på en naturlig måte, fungerer perfekt som både sjampo og balsam, skriver naturallycurly.com

    Ifølge nettsiden er honning også rik på vitaminer og mineraler, noe som kan resultere i at håret ditt både blir mer glansfullt og mindre krusete og statisk.


  3. Bruk avokado i håret


    Har du tørt hår kan du ifølge Klikk.no bruke avokado i håret.  Vask og skyll håret som vanlig. Mos en avokado og masser massen inn i håret. La virke i 5-10 minutter.


    Skyll godt til slutt. Oljen i avokadoen vil gi fuktighet til håret.


  4. Vask håret sjeldnere


    KK.no skriver at det også kan hjelpe å unngå å vaske håret for ofte. Sjampo inneholder nemlig rensende ingredienser som kan strippe håret for naturlig fett og fukt.


    Agnes Marie Gulbrandsen, frisør på Gevir i Oslo, er enig.

    - Du bør, med tanke på slitasje og overproduksjon i talgkjertlene (som videre fører til fett hår), ikke vaske håret så hyppig. I tillegg har sjampo en pH-verdi som åpner hårets skjellag, og dets naturlige oljer vaskes derfor bort. Disse oljene er essensielle om du ønsker et langt og sunt hår, har hun tidligere uttalt til Dagbladet.


  5. Spis mer sunt fett


    Har du tørr hodebunn i tillegg til statisk og tørt hår, mener ernæringsfysiolog Tina Hamelten at du burde forsøke å spise vekk den tørre hodebunnen.

    - Tørr hud på vinteren betyr at man må tilføre mer sunt fett i kostholdet, forklarer hun til Klikk.no.

    Hun anbefaler blant annet avokado, fet fisk og nøtter.

    Proteinene og omega-3 fettsyrene i laks og nøtter gjør hodebunnen sunnere, mens vitamin A man får i seg ved å spise grønne bladgrønnsaker, bønner og gulrøtter bidrar til sunnere og sterkere hår.


Tørr hud:




  1. Dusjing tørker ut huden


    Når du kommer hjem etter å ha vært ute i kulda er det lite som frister mer enn en varm dusj. Dette er likevel ikke det beste for huden din, skal vi tro KK.no.

    Hyppig dusjing, særlig i glovarmt vann og spesielt når du i tillegg bruker såpe, virker veldig uttørkende på huden, og du bør derfor begrense dusjing når huden din er tørr og sår.


  2. Viktig med fuktighet til huden


    Hudens naturlige barrierefunksjon utsettes for stor belastning når vi forflytter oss fra kaldt vær ute til varmt inneklima som igjen fører til at hudens naturlige fuktighet reduseres.

    Dette betyr at hudens fuktighet går tapt til de tørre omgivelsene. Derfor er det viktig å gi huden ekstra fuktighet, skriver Side2.no.

    KK.no skriver videre at du bør være nøye med å smøre deg inn med en fet og god fuktighetskrem etterpå, og helst mens huden fortsatt er fuktig.


  3. Kokosolje og kokosfett er fint for huden


    Er det noe som virkelig har blitt populært å ha i hus, så er det kokosoljen. Den regnes nemlig som en av de største skjønnhetstrendene for øyeblikket og er genial for både hud og hår.

    Les også: 8 grunner til at du bør ha kokosolje i huset

    Ifølge Mona Wahr-Hansen Ottho, hudterapaut og ernæringsfysiolog ved Clinic Fraiche og Dr. Bondeviks Hudklinikk, inneholder kokosoljen stoffer som gir både hud og hår fuktighet, og motvirker ulike plager.

    - Kokosolje og kokosfett er fint for huden, og spesielt tørr hud som er mer utsatt for infeksjoner. Da kan du ha god nytte av å bruke krem med kokosfett, sier hun til Minmote.no.


  4. Få i deg nok omega-3 fettsyrer


    - Man kan ikke se på hud og hudhelse uten å se på kost og ernæring, forklarer den britiske hudpleieguruen Caroline Hirons til Kvinneguiden.

    Videre anbefaler hun alle, alltid, å ta tilskudd av Omega 3.

    - Det er i min erfaring ingenting annet som er like effektivt for å gi deg plettfri og glødende hud, forklarer hun.

    Du kan derfor «smøre» huden fra innsiden ved å spise fet fisk, nøtter, avokado og mørke grønne grønnsaker.


  5. Lag egen skubb med matvarer


    Uansett om du har oljete, tørr eller en kombinasjonshud, er det lurt å skrubbe huden ukentlig. Hvis du har oljete hud som fort blir fet, kan du gjerne skrubbe hver dag. Har du normal eller tørr hud, holder det med et par ganger i uken, skriver Stylista.no.

    Og du kan enkelt lage din egen skrubb ved hjelp av matvarer du har hjemme.

    Hva med å prøve en av skrubbene Stylista anbefaler? Havreskrubb, Mandel- og honningskrubb eller kokosolje- og sukkerskrubb skal alle være bra for huden.


Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Ny varebil med rask lading

ELBIL24.NO

Ny varebil med rask lading

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder