Annonse

Slik får du sove i varmen

Du trenger faktisk mindre søvn om sommeren.

At du ofte ligger og vrir deg når temperaturen stiger opp mot 20 grader og tenker «Åh, så varmt det er», er du nok ikke alene om.

Med strålende sol og sommertemperatur kan varmen fort påvirke nattesøvnen.

- Den ideelle temperaturen nærmest inntil kroppen når du skal sove er 30 grader, sier
seniorforsker Ståle Pallesen ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer til Dinside.

Dette skal hjelpe om du sliter å sove om sommeren: 

Ha soverommet kaldt


Når soverommet er varmt og du i tillegg sover med noe over deg, kan det fort bli varmere enn idealtemperaturen. Og dette forstyrrer søvnen.

- Kroppen prioriterer oppvåkning for å kompensere for ekstreme temperaturer, forklarer Pallesen.

Så klarer du å ha det kjølig på soverommet vil det gjøre det lettere å sovne, skriver Side2.no.

Sett opp vinduet for å få god luftsirkulasjon i rommet, gjerne med gardinen eller rullgardinen nede. Eller du kan kjøpe en vifte som gjør det kjøligere.

Ta en kald dusj


(FOTO: Colourbox)

Er det en varm sommerkveld kan det lønne seg å kjøle ned kroppen med en kald dusj før du legger deg.

- Hvis du tar et kaldt karbad varer effekten lenger, tipser søvnforsker Ståle Pallesen til Dinside.no.

Side2 skriver at føttene dine er sensitive for varme fordi føttene og anklene har mange pulssoner. Derfor kan det å ta et iskaldt fotbad på kvelden hjelpe deg til å sovne fortere.

Du trenger mindre søvn om sommeren


Ifølge NRK og søvnekspert, Jan Magnus Fredheim, trenger du mindre søvn om sommeren.

Fredheim forteller at søvnhormonet melatonin brytes ned av lyset om sommeren, noe som gjør at vi vil føle oss mer opplagt selv om vi får mindre søvn.

Ifølge Fredheim er det ingen grunn til bekymring hvis man sover mindre på sommeren. Skulle det være så ille at du kun får 3 timer søvn en natt, vil man kunne ta igjen den tapte søvnen neste natt.

- Da vil man ha en mye større andel av dyp søvn. Slik vil du kunne hente inn den tapte søvnen, men det er bare for én natt, forklarer Fredheim.

Bytt sengetøy, dyner og nattøy


(FOTO: Colourbox)

Mange av oss sover både med vinterdyne og pysjamas om vinteren. Dette kan selvfølgelig bli varmt når gradestokken stiger.

- Det kan være en idé å bytte til en lettere dyne om sommeren eller sov eventuelt bare med et laken over deg, sier Pallesen til Klikk.no og legger til:

- Det finnes også madrasser med temperaturreguleringsmuligheter for dem som er svært plaget.

Pleier du i tillegg å sove med mye klær, kan det lønne seg å bytte til et tynnere plagg.

Bruk en annen del av huset, om mulig


Når sola steker på vinduene hele dagen og kveldssolen siger inn på soverommet, kan det gi problemer med innsovningen. I tillegg opplever mange å våkne tidligere, siden sola treffer vinduet tidligere.

Siden varmen stiger oppover er det flere som velger å ha soverom i kjelleren eller første etasje. Professor ved Universitetet i Bergen og leder ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnproblemer, Bjørn Bjorvatn, råder deg til å flytte til en annen del av huset, om du har mulighet til det.

- Flytt deg til en annen del av huset for å sove, enten ned i en sval kjeller, eller til motsatt side av huset fra hvor solen har stått på de siste timene før leggetid. Dersom du har bare ett soverom, og det er lyst når du skal legge deg, invester i blendegardiner, sier han til VG.

Unngå koffeinholdig drikke


For å holde væskebalansen ved like i varmen, og samtidig unngå å måtte opp og tisse om natta, bør du drikke godt med vann om dagen, skriver VG.

- Unngå koffeinholdig drikke, som kaffe, te og cola, rett før sengetid, sier Bjørn Bjorvatn.

Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder