Annonse

Slik får du mest vitaminer ut av matvarene

Et laksestykke kan inneholde mer D-vitamin enn et annet.

Tror du melk er like sundt året rundt, eller at ethvert stykke laks inneholder like mye D-vitamin uavhengig av hvor på fisken det er hentet fra? Da må du tro om igjen.

Næringsinnholdet i matvarene dine varierer nemlig ut fra flere faktorer:


  1. Melk er sunnest om sommeren


    FOTO: Melissa Wiese/ Flickr (CC BY 2.0)

    Melk inneholder mye A-vitamin, men vitamininnholdet er høyest om sommeren. Grunnen er kua spiser gress om sommeren, skriver Videnskab.dk.

    - Melkens innhold av A-vitamin er lavest om vinteren. Det stiger med 50 prosent om våren, hvis kyrne er ute på gresset, og synker igjen om høsten, når kyrne er tilbake i fjøset, sier Pia Knuthsen.


  2. Fryste grønnsaker inneholder mest vitaminer


    I alle fall om du sammenligner med importerte ferske grønnsaker. Grønnsaker som fryses ned like etter innhøsting opprettholder opp mot 100 prosent av næringsinnholdet, ifølge en undersøkelse utført av Norstat i 2014, på vegne av Findus.

    Ifølge Atle Farmen i Findus Norge blir norske grønnsaker høstet inn ved riktig modenhet og fryst ned mellom én til tre timer etter høsting, skriver NRK.

    Dermed stopper nedbrytningsprosessen i grønnsakene, og de opprettholder sitt naturlige sunnhetsnivå.


  3. Ferskpresset juice er sunnere enn konsentrat


    FOTO: Andrés Nieto Porras/ Flickr ( CC BY-SA 2.0)

    Det er flere næringsstoffer i den ferskpressede juicen enn i jus som er laget av konsentrat, skriver Forskning.no.

    – Ferskpresset juice har flere naturlige ingredienser. I konsentrater blir mange av disse ødelagt. Det vil også være en klar forskjell i smak og aroma, har Lars Porskjær Christensen, forsker ved Syddansk Universitet, tidligere uttalt.

    Ifølge Pia Knuthsen, seniorforsker ved fødevareinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet, vil noen vitaminer være bedre bevart i den ferskpressede juicen.


  4. Den fremste delen av laksen har mest D-vitamin


    Fet fisk, som laks, inneholder mye D-vitamin. Men D-vitamininnholdet varierer på forskjellige deler av fisken. Ifølge seniorforsker Jette Jacobsen varirer D-vitamininnholdet med 100 prosent avhengig av hvor på fisken man måler, skriver Videnskab.dk.

    Vitamininnholdet er høyest nærmere laksens hode, og lavest ved halen.


 

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder