Vis mer

Slik får du mest vitaminer ut av matvarene

Et laksestykke kan inneholde mer D-vitamin enn et annet.

(upublisert) Opprettet
Tror du melk er like sundt året rundt, eller at ethvert stykke laks inneholder like mye D-vitamin uavhengig av hvor på fisken det er hentet fra? Da må du tro om igjen.

Næringsinnholdet i matvarene dine varierer nemlig ut fra flere faktorer:


  1. Melk er sunnest om sommeren


    FOTO: Melissa Wiese/ Flickr (CC BY 2.0)

    Melk inneholder mye A-vitamin, men vitamininnholdet er høyest om sommeren. Grunnen er kua spiser gress om sommeren, skriver Videnskab.dk.

    - Melkens innhold av A-vitamin er lavest om vinteren. Det stiger med 50 prosent om våren, hvis kyrne er ute på gresset, og synker igjen om høsten, når kyrne er tilbake i fjøset, sier Pia Knuthsen.


  2. Fryste grønnsaker inneholder mest vitaminer


    I alle fall om du sammenligner med importerte ferske grønnsaker. Grønnsaker som fryses ned like etter innhøsting opprettholder opp mot 100 prosent av næringsinnholdet, ifølge en undersøkelse utført av Norstat i 2014, på vegne av Findus.

    Ifølge Atle Farmen i Findus Norge blir norske grønnsaker høstet inn ved riktig modenhet og fryst ned mellom én til tre timer etter høsting, skriver NRK.

    Dermed stopper nedbrytningsprosessen i grønnsakene, og de opprettholder sitt naturlige sunnhetsnivå.


  3. Ferskpresset juice er sunnere enn konsentrat


    FOTO: Andrés Nieto Porras/ Flickr ( CC BY-SA 2.0)

    Det er flere næringsstoffer i den ferskpressede juicen enn i jus som er laget av konsentrat, skriver Forskning.no.

    – Ferskpresset juice har flere naturlige ingredienser. I konsentrater blir mange av disse ødelagt. Det vil også være en klar forskjell i smak og aroma, har Lars Porskjær Christensen, forsker ved Syddansk Universitet, tidligere uttalt.

    Ifølge Pia Knuthsen, seniorforsker ved fødevareinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet, vil noen vitaminer være bedre bevart i den ferskpressede juicen.


  4. Den fremste delen av laksen har mest D-vitamin


    Fet fisk, som laks, inneholder mye D-vitamin. Men D-vitamininnholdet varierer på forskjellige deler av fisken. Ifølge seniorforsker Jette Jacobsen varirer D-vitamininnholdet med 100 prosent avhengig av hvor på fisken man måler, skriver Videnskab.dk.

    Vitamininnholdet er høyest nærmere laksens hode, og lavest ved halen.


 

Vi bryr oss om ditt personvern

sol er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på sol.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.