Slik blir du kvitt søtsuget

Det er ikke så mye som skal til.



Når helga kommer er det mange av oss som blir fysen på noe ekstra godt. Sjokoladen i kjøleskapet, isen i fryseren eller smågodtet som frister når fredagsmaten skal handles inn.

Ofte kan lysten etter noe søtt komme på kveldstid når kroppen er sliten. Aina Westrheim Ravna, som har doktorgrad i farmakologi og har forsket på lystsenteret i hjernen, forklarer til NRK at sukker virker inn på lystsenteret vi har i hjernen.

- Det er drevet av et molekyl som heter dopamin - også kalt lykkehormon, forklarer Aina Westrheim Ravna.

Les også: Dette gjør sukker med kroppen din

Men hvordan skal du klare å motstå fristelsen?

Ifølge lege Fedon Lindberg kan søtsuget ofte være en reaksjon på stress, skriver abcnyheter.

- Stress og én eller annen form for ubalanse i kroppen kan komme av suget etter noe søtt. Og da snakker jeg ikke om søtsuget som oppstår i ny og ne, men det nærmest konstante suget mange opplever, sier han.

SOL har samlet 6 måter du kan bli kvitt søtsuget på: 





  1. Bytt ut godteri med frukt


    Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, forteller til NRK at et glass juice kan være en fin måte å få i seg en av de fem frukt- og grønnsaksporsjonene som anbefales hver dag.

    Du får smaken av det søte, det gir en metthetsfølelse og gjør at man får en jevnere blodsukkerstigning, forklarer hun.

    Likevel er det stor forskjell på å spise et eple og drikke et glass eplejuice. Når man spiser et helt eple får man samtidig i seg fiber, noe som er bedre enn å helle nedpå med juice. 

    Ved å spise frukt istedenfor godteri får man ikke det samme behovet for å hive i seg mer søtt.


  2. Hold deg i bevegelse og vær aktiv


    De fleste av oss vet at trening og det å holde seg i bevegelse er bra for helsa. Men ifølge ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, skal det også hjelpe mot søtsug.

    Til Klikk.no forklarer hun at en gåtur eller det å dra på treningssenteret bidrar til jevnere blodsukker, og du vil bli mindre opptatt av søtsaker.

    Side2 skriver også om hvordan trening kan påvirke hva du putter i deg. Som regel vil du ha mindre lyst til å hive innpå med usunne matvarer etter du har trent.


  3. Puss tennene


    Mange råder om at det å pusse tennene hjelper. Årsaken er at man ikke vil ødelegge friskheten i munnen. Dette fører igjen til at du ikke vil ha lyst godteri etterpå.

    Vektklubb.no skriver også at en sitronbåt kan hjelpe når du er fysen på noe søtt.


  4. Drikk nok vann


    Hvor mye vann vi egentlig skal drikke i løpet av en dag, varierer. En regel er at du kan gange kroppsvekten din med 0,03. Veier du for eksempel 60 kilo, er det 1,8 liter vann du trenger.

    Men visst du at tørste ofte kan forveksles med søtsug?

    Dersom søtsuget melder seg, bør du prøve å drikke et glass vann. Av og til er det faktisk ikke mer som skal til. Synes du vann kan bli litt kjedelig, kan du bytte den ut med kullsyreholdig vann.


  5. Start dagen på en sunn måte


    Frokost har i lang tid vært et omdiskutert tema. Bør man spise frokost eller ikke?

    Mange av oss har ulike frokostvaner. For enkelte er frokost dagens viktigste måltid, mens andre synes frokost er oppskrytt.

    Men ifølge ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, er en sunn start på dagen noe det beste mot søtsug.

    Til Klikk.no forklarer hun at om du spiser en fiberrik og god frokost, vil fiberet stabilisere blodsukkeret. Du får fiber fra frukt, bær, korn og grønnsaker. Fiber gir også en god metthetsfølelse, som kan hindre deg fra å «sprekke» senere på kvelden. Men husk på at også frukt inneholder sukker, så spiser du for mye går vinningen opp i spinningen.


  6. Spis regelmessig og velg riktig


    Personlig trener Beate Torset råder deg til å spise regelmessig, skriver abcnyheter.
    Ved å spise med jevne mellomrom (ca. tre timer mellom hvert måltid) unngår du å bli oversulten. Når blodsukkeret er lavt på grunn av sult, roper nemlig kroppen på mat som bidrar til å øke blodsukkeret slik som sukker- og stivelsesrike matvarer.

    Føler du at søtsuget kommer er det andre ting enn brus, sjokolade og andre søtsaker du kan velge.

    – Er du «sjokoman» kan det være lurt å bytte fra lys til mørk sjokolade. Mørk sjokolade stiller nemlig søtsuget raskere enn lys sjokolade, fordi den er mer intens på smak, sier Tine Sundfør til NRK.

    Du kan også velge nøtter, yoghurt, frukt, bær, korn og grønnsaker.

    Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky, forteller at den søte smaken fra frukt og bær er nok til å tilfredsstille belønningssentrene i hjernen slik at du ikke trenger annen stimulans i tillegg.




Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Wayne Carini om elbiler

ELBIL24.NO

Wayne Carini om elbiler

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder