Annonse

Så mye vann bør du drikke i løpet av en dag

Det er et enkelt regnestykke.



At vann er bra for kroppen er noe vi alle vet. Vann renser kroppen for avfallsstoffer og hvis du vil unngå å få vondt i hodet, bli slapp og miste konsentrasjonen er vann noe du bør få i deg.

Likevel er det store diskusjoner om hvor mye vann vi faktisk bør få i oss i løpet av en dag. 

SOL har derfor samlet seks punkter om vann og hva som anbefales: 





  1. Vann er bra for kroppen


    Vann blir ofte sammenlignet med bensinen til bilen. For skal bilen gå, trenger den bensin, og det samme gjelder kroppen vår og vann.

    Vann er nødvendig for selve oppbyggingen av cellene, noe som igjen hjelper til med å løse opp og transportere andre stoffer i kroppen. I tillegg er vann med på å regulere kroppstemperaturen.

    Våkner du opp og drikker et glass vann med en gang, er det med på å gjenopprette væskebalansen og utskillelsen av avfallsstoffer, skriver KK.no.

    Videre skriver de at dersom du vil få ekstra fart på systemet, skal du prøve å drikke varmt vann med sitronsaft, for det hjelper leveren å rense blodet, og fordøyelsen å komme i gang.


  2. Stemmer det at mørk urin betyr at du er dehydrert?


    Mange har hørt at mørk urin tyder på at du er dehydrert og drikker for lite vann. Du har kanskje sett det selv: Drikker du mye vann blir urinen blank, mens drikker du lite blir den veldig gul.

    Men er grunnen dehydrering? 

    - Dette er et klassisk utsagn som ikke stemmer i de fleste situasjoner. Forskning viser at mørk urin (gul farge) i de fleste tilfeller ikke henger sammen med dehydrering. Man trenger med andre ord ikke løpe til vannhullet selv om vannet i doskålen skulle skifte litt farge, sier treningsekspert Even Rotevatn til Aftenbladet.

    Han forklarer videre at hvis du er dehydrert og så drikker mye vann på kort tid, vil ikke vannet ha noen effekt på væskebalansen – men bare tynne ut urinen.

    - Urinen vil da se uttynnet ut, men man kan fortsatt være dehydrert. Fargen på urinen gjenspeiler med andre ord hvor mye væske man har drukket, men ikke nødvendigvis væskestatusen i kroppen.


  3. Får du finere hud ved å drikke mye vann?


    Ifølge Forskning.no blir ikke huden så mye mer spenstig ved å drikke ekstra vann.

    Forskere har ikke funnet noen studier som tyder på at huden blir strammere dersom du drikker mer vann enn normalt, likevel kan huden bli mindre elastisk dersom kroppen er dehydrert.

    Hudpleier ved Bliss Spa, Ingunn Rotvold, forteller til Klikk.no at vann tilfører huden fuktigheten innenfra, noe som gjør at du slipper tørr hud. Det blir også sagt at vann gir hele systemet en gjennomskylling - som gjør at du får klarere og flottere hud.

    En studie utført av British Nutrition Foundation forteller at skjønnhetsrådet om å drikke vann for vakker hud, bare er tull, melder Daily Mail.

    - Å drikke mye vann har virkelig ingen effekt når det gjelder å bedre hudens utseende, sier forsker Heather Yuregir.


  4. Vann og slanking


    Drikker du nok vann kan du øke hvileforbrenningen med opptil 25 prosent, kommer det fram i en artikkel fra Adressa.

    - Tidligere forskning viser at det å drikke vann øker hvileforbrenningen hos voksne, og at et lavt inntak av vann ofte samsvarer med overvekt og mindre suksessfulle forsøk på vektreduksjon, sier Frode Rotevatn.

    Ifølge Fitnessbloggen demper vann appetitten og er viktig for veskebalansen i kroppen.

    I en studie hvor 48 overvektige menn og kvinner deltok, skulle halvparten av testpersonene drikke 0,47 liter vann før hvert måltid. De øvrige skulle drikke slik de normalt gjorde til maten.

    Resultatet ble at vanngruppa i gjennomsnitt gikk ned over sju kilo, mens den andre gruppa gikk ned i gjennomsnitt fem kilo.

    Forskerne mener grunne til at vanngruppa gikk ned mer, er på grunn av at de følte seg mettere på grunn av vannet de hadde drukket, skriver KK.no


  5. Derfor må du drikke vann når du trener


    Om du trener ofte eller av og til, har du nok merket at kroppstemperaturen stiger når du er i aktivitet. For å kjøle deg ned begynner du derfor å svette. Det er individuelt hvor mye du svetter, men uansett blir kroppen dehydrert når du trener, skriver KK.no.

    Og du merker nok at du ofte drikker mer vann når du trener og får høy puls? Noe du skal. Både før, under og etter trening bør du drikke godt med vann.

    Olympiatoppen anbefaler også å innta vann både før, under og etter trening. For de fleste vil det passe å drikke 0,5-1 liter pr time (avhengig av temperatur og intensitet), fordelt jevnt over økten (hvert 15-20 minutt).


  6. Hvor mye vann bør du egentlig drikke?


    - For lite og for mye vann duger ikke. Mange tror de blir sunnere når de øker vanninntaket, men det stemmer ikke. Vi beregner at en person trenger 30 milliliter vann per kilo kroppsvekt, sier lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand til KK.no.

    For å finne ut hvor mye vann du må drikke, kan du altså gange kroppsvekten din med 0,03. Veier du for eksempel 60 kilo, er det 1,8 liter vann du trenger. I tillegg til det vi drikker, får vi også i oss vann gjennom mat.

    Men husk: For store mengder vann kan også være helseskadelig, skriver Forsnkning.no.

    - I noen situasjoner trenger kroppen mer vann, som når man trener, eller svetter mye. Det er ellers viktig å huske at man ved harde treningsøkter også trenger tilførsel av elektrolytter, salter, og da er det ikke nok å drikke bare vann, sier klinisk ernæringsfysiolog, Berit Dracup, ved Haukeland universitetssykehus til Forskning.no.

    I 2008 døde en kvinne som fulgte en slankekurm, etter å ha drukket nesten fire liter vann på mindre enn to timer, skriver VG.

    Å drikke vann blir som regel først svært farlig når man drikker veldig mye på kort tid. Vanlig symptomer ved såkalt overhydrering er svimmelhet, bevisstløshet, personlighetsendringer og oppkast – før man til slutt går over i koma.




Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder