Ny forskning: Isbading kan være dødelig

Isbad kan utløse et hjerteinfarkt.



Det å samle seg ved sjøkanten og hive seg uti iskaldt vann midt på vinteren er en gammel tradisjon i Norden.

De fleste gjør det kun for nytelsen, men mange har også den oppfatningen at isbading er bra for helsa. Det har lenge blitt sett på som rensende og noe som gir deg flere helsefordeler.

Og du har kanskje hørt det før: Det å dusje i kaldt vann skal både forsterke immunforsvaret, øke blodsirkulasjonen og stimulere organer.

Les også: 6 grunner til at du bør dusje kaldt og drikke varmt

Men hvor bra er det egentlig å bade i isvann?





  1.  Isbading kan føre til død


    Ifølge ny kinesisk forskning viser det seg at isbading er dødelig for mange, skriver NRK.

    Den kinesiske studien viser at isbadere har dobbel så høy dødelighet sammelignet med andre.

    Forskerne mener det skyldes den intense stressituasjonen som fører til at organer som hjerne og hjerte blir utsatt for med store mengder adrenalin og andre stressmarkører.

    - Dette betyr at isbading ikke er noe vi kan anbefale for folk med hjertesykdom. Isbad kan utløse et hjerteinfarkt. En annen ting er isbad en gang i blant for friske folk. Det er ingenting som tyder på at det har noen helseskadelig effekt, sier professor ved UiT Norges arktiske universitet, Maja-Lisa Løchen.


  2. I Storbritannia dør flere hundre hvert år


    I Storbritannia er det mellom 400 og 1000 personer som dør hvert år mens de svømmer i kaldt vann, skriver UiT. Dødsfallene skyldes hjerteinfarkt eller hjerneslag på grunn av plutselig blodpropp eller alvorlig hjerteflimmer.

    Også her i Norge har folk mistet livet av isbading. KK.no skrev om til Pia-Camilla som mistet mannen sin i 2009, etter de to hadde isbadet. Mannen, Arne, hadde hatt hjerteinfarkt noen dager før, og at han døde momentant av hjertestans i det iskalde vannet.


  3. Kan føre til sjokk og hyperventilering


    Når kroppen kommer i kontakt med iskaldt vann, kan den få en sjokkeffekt. Kroppen nedkjøles ekstremt raskt og kroppens forsvar settes i gang, skriver Forskning.no.

    Nettsiden viser til et eksperiment der 16 frivillige blir sammenlignet på hvordan de ville reagere på sin første opplevelse med vinterbading.

    Deltakerne skulle oppholde seg i en balje med iskaldt vann i et minutt. De fikk målt hjertefrekvens, blodtrykk, pust og blodgjennomstrømning i hjernen.

    Forskerne forventet å se en stigning i både hjertefrekvensen og blodtrykk, men det forble stort sett uendret, foruten av pulsen steg kraftig. Likevel kunne det kalde vannet by på andre overraskelser. 

    - Vi så at så snart rumpen kom i kontakt med det iskalde vannet, begynte de frivillige av ren refleks å hyperventilere, sier Bo Belhage.

    Hyperventilering er det som skjer når åndedrettet er raskere enn de normale syv literne luft i minuttet.

    Under eksperimentet besvimte to utrente vinterbadere, noe som kan føre til at man drukner om man isbader alene.


Men det finnes også helsefordeler ved isbading. Her er to av dem:




  1. - Kan forbrenne mer effektivt


    I en artikkel fra TV 2 kommer det fram at ett minutt i isvann kan ha samme effekt på kroppen som en løpetur.

    - En tysk studie viser at isbadere forbrenner karbohydrater mer effektivt enn andre. Det kan kanskje tyde på at de er mindre utsatt for å få sukkersyke, med en tykk strek under kanskje, forteller lege og forsker Bo Belhage til nettsiden.

    Han anbefaler at man bør ta et isbad tre ganger i uken for å få en positiv effekt.

    KK.no skriver at om du dusjer i kaldt vann i noen minutter, vil forbrenningen øke til en viss grad. Dette skal skje fordi kroppen bruker mye energi på på produsere varme, dermed må kroppen sette i gang varmeapparatet når du dusjer i kaldt vann.


  2. Isbad som restitusjon


    Flere idretter, særlig på toppnivå, bruker isbading som restitusjon.

    Olympiatoppen skriver om restitusjon av kroppen etter trening, hvor det i et av punktene kommer fram at isbading/nedkjøling med kaldt vann er bra for kroppen etter intensive økter. Særlig om treningen har foregått i sol og varme.

    I en undersøkelse, hvor 900 ballspillere av begge kjønn ble testet, kom det fram at isbad hos menn var høyere rangert enn hos kvinner. Professor Maja-Lisa Løchen, sier at isbad kan være bra.

    - Det er også gjort mange forsøk med isbad av deler eller hele kroppen hos idrettsutøvere. Så hvis kroppen blir overopphetet i forbindelse med ekstremt hard trening eller konkurranse, er isbad den beste måten å restituere kroppen på.