Annonse

Nordmenn er mest stillesittende i Skandinavia

Slik bryter du enkelt ut av mønsteret.



Nordmenn liker å se på seg selv som et aktivt folkeslag. Men vi er ikke så spreke som vi liker å tro.

Faktisk er vi mindre aktive enn andre i Skandinavia, og kommer på 10. plass i en undersøkelse av fysisk aktivitet i 15 europeiske land, skriver forskning.no.

Les også: 7 tips som får treningsmotivasjonen opp

Så hvordan står det egentlig til med nordmenns mosjonsvaner?: 


  1. 20 prosent helt inaktive


    Den syvende runden av den store europeiske samfunnsundersøkelsen European Social Survey (ESS) viste at vi har et høyt antall helt inaktive. Hele 20 prosent av nordmennene som deltok svarte at de ikke hadde vært fysisk aktive noen av de siste syv dagene.

    I Finland var tallet 11 prosent. Finnene kan også juble over å være de mest aktive av de 15 nasjonene, og er i gjennomsnitt aktive 3,8 dager i uka.

    Nordmenn oppga at de i gjennomsnitt trimmet 3,1 dager i uka.


  2. Bare 20 prosent er aktive 30 minutter hver dag


    Over halvparten av alle nordmenn har en kroppsmasseindeks som er over 25, og klassifiseres dermed som overvektige.

    Men at vi beveger oss altfor lite er et større problem, skriver forskning.no.

    Helsemyndighetene i Norge anbefaler oss å være i aktivitet i minimum 30 minutter hver dag. Men en stor studie fra 2013, som kartla aktivitetsnivået til den norske befolkningen mellom 20 og 85 år, viste at bare 20 prosent er aktive i minst en halvtime om dagen.


  3. 30 minutter hjelper mye!


    At helsemyndighetenes anbefaling er på nettopp en halvtime henger sammen med at voksne og eldre som i utgangspunktet er lite fysisk aktive får en betydelig helsegevinst om de er i aktivitet i minst en halvtime. Men aktiviteten må ha moderat til høy intensitet, skriver Helsedirektoratet på sine nettsider.

    Sammenlignet med å ikke være fysisk aktiv i det hele tatt, har forskning vist at disse 30 minuttene halverer faren for livsstilssykdommer med hele 50 prosent.

    For barn og unge er anbefalingen minimum 60 minutters aktivitet om dagen.


  4. - Arbeidsgivere bør bli pålagt å legge til rette for trening


    Så hva skal man gjøre for å løse det såkalte inaktivitetsproblemet? Gründer og daglig leder i Myworkout, Knut Løkke, mener det skulle vært lovpålagt at arbeidsgiver satte trening på dagsorden, skriver NRK.

    I Arbeidsmiljøloven står det at arbeidsgiver skal vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne, men Løkke mener arbeidsgivere må gis mer ansvar.

    – Hvis jeg får jobb som sveiser, må jeg bruke verneutstyr. På samme måte mener jeg at arbeidsgivere som tilbyr stillesittende jobber skal opplyse om at dette er helseskadelig, og legge til rette for trening. Jeg tror det kommer en lovendring, utalte han til NRK 13. desember.

    Han mener bedrifter kan klare dette på egen hånd, uten at det koster penger.


  5. Ikke noe bedre enn USA


    80 prosent av oss er ikke nok i aktivitet, men det er ingen spesielle grupper som skiller seg ut, skriver forskning.no.

    Ifølge en undersøkelse fra 2013, utført på oppdrag fra Helsedirektoratet, er menn og kvinner like aktive.

    Når det kommer til inaktivitet er vi ifølge undersøkelsen ikke noe bedre enn USA, som mange ser på som en helseversting.


  6. Slik endrer du mønsteret - med enkle grep


    Doktorgradsstipendiat Bjørge Herman Hansen, som var med på å gjennomføre studien i 2013 anbefaler de små tingene som kan gjøre en forskjell.

    – Gå. Minst 30 minutter hver dag. Du kan gjøre tre ganger ti minutter, det er for eksempel enkelt å gjøre til og fra bussen, eller til og fra jobb, sa Hansen til Forskning.no.

    helsenorge.no listes det også opp en rekke enkle grep for å bli mer aktiv i hverdagen. Blant annet:

    - En fast daglig gåtur. Bestem deg for om morgen eller kveld passer best, og bestem deg for hvor du skal gå dagen etter, før du legger deg.
    - All aktivitet som blir en del av de daglige rutinene er lettere å gjennomføre. Etter kort tid går det på autopilot. Velg aktiviteter du liker, eller aktiviteter som lett kan gjennomføres.
    - Ta i bruk en app som registrerer hvor mye du går eller sykler. Mange blir gledelig overrasket over hvor aktive de faktisk er.



Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder