Nå som kjøtt er farlig kan du trygt spise denne og 8 andre godbiter

Det er heldigvis mye godt som fortsatt ikke er farlig å spise.



Tidligere denne uken gikk verden helt av skaftet etter at Verdens Helseorganisasjon la frem en rapport som fortalte at bacon, og det meste annet av bearbeidet kjøtt, er kreftfremkallende.

Nyhetsredaksjonene verden over har brukt de siste dagene på å advare og diskutere hvorvidt det er hysteri eller sunn fornuft å plukke meg seg noe annet en kjøtt hjem fra dagligvarebutikken.

SOL byr på 9 matvarer du kan kjøpe med deg hjem, og spise helt uten bekymring:


 


  1. Brokkoli


    (FOTO: Magnar Kirknes, VG/NTB Scanpix)

    Brokkoli er rik på C-vitamin, betakaroten og folat. Den er proppfull av antioxidanter, og inneholder mye glukosinolater som har positiv innvirkning på flere kreftformer, i følge forskning.no.


  2. Epler


    Epler kommer i mange ulike farger, størrelser og smaker. De er en fin kilde til kostfiber og C-vitamin, og kan være med på å holde kolestrolet nede. Det er også en super kilde til antioksidanter.


  3. Søtpoteter


    (FOTO: Trygve Indrelid, Aftenposten/NTB Scanpix)

    Søtpoteten er den nye helten i grønnsaksdisken. Den er full av A og C-vitaminer, rik på kostfiber, og er en fin kilde til kalium og B-6 vitaminer. Alt dette, og mer, hjelper for vekst, vedlikehold av hud, bein, ledd, blodsukkernivå og bedre energi.


  4. Bananer


    Fulle av magnesium, B-6 og C-vitaminer, og fulle av antioksidanter. Det er ikke uten grunn av "gulebøyen" er så populær. Blant helsefordelene ved å spise bananer finner vi at den er med på å motvirke vektøkning, diabetes, og den styrker nervesystemet og øker produksjonen av hvite bloceller.


  5. Spinat


    (FOTO: Lisbeth Holten, Scanpix Denmark/NTB Scanpix)

    Spinat inneholder nær sagt alle vitaminer og næringsstoffer kroppen vår har behov for. Så de som spiser mye spinat vil få en kroppen som er godt rustet mot alt fra leddgikt og kreft til hjertesykdommer.


  6. Tomater


    Tomater er fulle av lykopen (særlig skallet), og er kjent for sine kreftbekjempende evner. De er stappfulle av vitaminer, holder blodtrykket i sjakk, og reduserer antall frie radikaler i kroppen vår, kan man lese på forskning.no.


  7. Avokoado


    (FOTO: Morten Rasmussen, Scanpix Denmark/NTB Scanpix)

    Stenfrukten passer særdeles godt til guacomole, men også til mye mer. Den flommer over av umettet fett, E og B6-vitamin, kostfiber, kalium og B-vitaminet folat.


  8. Squash


    Gjennom squash får du i deg næringsstoffene C-vitamin, kalium, magnesium, fiber og betakaroten. Det er også en grønnsak som gjør godt for de som sliter med astma, slitasjegikt og leddgikt.


  9. Aubergine


    (FOTO: Henrik Pyndt Sørensen, Scanpix Denmark/NTB Scanpix)

    God for hjertet, og rik på antioksidanter. Aubergine har høyt innhold av fiber og kalium, og et lavt innhold av karbohydrater. Noen forskere mener at den kan redusere risikoen for slag og demens.


Kilder: Forskning.no, Bama.no, Livescience.com, Wikipedia.org, Plusstid.no


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder