Annonse

Én gruppe mennesker har større behov for kosttilskudd enn andre

Kan være med å forebygge en rekke sykdommer.

Spiser du masse frukt og grønt i løpet av en dag? Nok til å oppfylle din daglige dose 6x100 gram daglig? Hvis ja, så har du trolig ikke behov for kosttilskudd. Hvis nei, så er det en god idé å supplere med vitaminer og mineraler i pilleform.

Men kosttilskudd må aldri erstatte en god og grov kost eller være unnskyldning for at du dropper å spise et eple eller en gulrot. Riktig kost er alltid sunnere!

I tillegg til at du kanskje ikke får i deg den kosten som er sunnest for deg, er du daglig utsatt for mange kjemiske stoffer fra mat, vann og luft. For ikke å snakke om alt det din kropp skal stå imot at kjemiske stoffer i husholdningen, på jobben og gjennom kosmetikk som du smører på huden. Og en hver kjemisk belastning øker behovet for vitaminer, mineraler, fettsyrer, enzymer og sunne tarmbakterier.

Det er fire typer kosttilskudd som de fleste eksperter er enige i er bra for de fleste av oss:

Fiskeolje (Omega 3)


Omega 3 er kanskje det kosttilskuddet som flest eksperter er enige om at er gunstig for oss. Det minsker risikoen for en rekke sykdommer, blant annet hjerte og karsykdommer og diabetes.

Det virker blodfortynnende, minsker betennelse, styrker immunforsvaret, er godt for hjernen og leveren, virker stabiliserende på blodsukkeret og fukter din hud innenfra. Kroppen vår kan ikke selv danne Omega 3, og det er vanskelig å spise tilstrekkelige mengder.

Kroppen tar best opp omega 3 sammen med protein. Hvis du ikke spiser mye proteiner til frokost, kan det være lurt å ta kosttilskuddet om kvelden.

Finnes naturlig i: Fet fisk som laks, kveite og sild.

Multivitamin


Det er en god måte å sikre at det ikke er noen hull i din vitaminbalanse. De fleste av pillene på markedet inneholder meget lave doser. Mange i helsebransjen velger å kjøpe multivitaminer i utlandet, hvor det fåes markant høyere doser. Men hvis du kjøper dem i helsekostbutikker fremfor supermarkeder, slår det ikke helt feil.

Finnes naturlig i: En balansert kost med masse frukt og grønt.

Magnesium


Magnesium Citrar er en av de nyeste spillerne på banen når det kommer til kosttilskudd som de fleste av oss mangler - og som gjør størst forskjell.

Det er nødvendig for å kunne ta opp kalk, D-vitamin og sink. Det hjelper til med å regulere blodsukkeret og hjerterytmen, gir en bedre søvn og hjelper idrettsutøvere med å unngå kramper og smerter i musklene.

Finnes naturlig i: Mandler, melk, grove kornprodukter og grønnsaker (særlig bladgrønnsaker).

D-vitamin


Solskinnsvitaminet har fått mye oppmerksomhet de siste årene, og det blir anbefalt av flere leger. Det dukker stadig opp nye studier som viser hvor mange fordeler det er med D-vitamin. Særlig om vinteren er det noe de fleste av oss mangler.

Vitaminet styrker immunforsvaret markant, og har en forebyggende effekt på flere krefttyper, hjerte og karsykdommer og diabetes.

Finnes naturlig i: Sollys (15 minutter uten faktor om dagen). melk, laks, tunfisk og sardiner.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder