Annonse

Kvinner som sover mer har oftere sex

7 fakta om søvn som vil overraske deg.

Det sies at vi bruker en tredjedel av livet på å sove. En tredjedel! 

Og selv om det finnes både A-mennesker og B-mennesker, er nok søvn viktig for mange av oss.

Les også: 6 søvnfakta: Slik sover menn og kvinner forskjellig

Likevel er det noen søvnfakta som kanskje vil overraske deg:




  1. Mer søvn kan føre til mer sex (særlig for kvinner)


    Det å få nok søvn er bra for helsa. Men nå har forskere sett nærmere på sammenhengen mellom søvn og sexlyst. Ifølge nettsiden Tech Times bør særlig kvinner logge av og sove litt ekstra for å forbedre sexlivet.

    I en studie fra 2015 målte forskere kvinners nattesøvn og hvordan sexlysten deres var dagen etter. Her ville de finne ut om det var noe forskjell på kvinner som sov mer enn andre. Forskerne fra Kent State University fant at ut at hver ekstra time med søvn gjorde at sexlysten økte med 14 prosent, skriver Buzzfeed.


  2. Tapt søvn gir økt appetitt


    Ifølge en studie fra Berkeley University i California er det en klar sammenheng mellom hva slags mat vi putter i oss og antall timer i sover.

    Holder vi oss våken sent på kvelden eller om natten, vil mange søke energirik mat med høyt kaloriinnhold, som pizza og potetgull, skriver abcnyheter. Sover du dårlig over tid, kan dette utvikle seg til en slags avhengighet.

    KK.no skriver at trigger produksjon av molekylet 2-arachidonoylglycerol i blodet når man får for lite søvn. Dette molekylet gjør at man får en sterkere følelse av velbehag og belønning når vi spiser.

    Dermed kan for lite søvn gi økt appetitt og en følelse av å være sulten hele tiden.


  3. Du vil få bedre hukommelse om du sover lengre


    Ifølge en studie ved det nevrovitenskapelige instituttet ved Uppsala Universitet i Sverige kan du huske godt etter kun en halv natts søvn, skriver forskning.no. Mens du sover flytter nemlig hjernen minnene dine fra korttidsminnet til langtidsminnet.


  4. For lite søvn kan gå utover huden din


    Et eksperiment i Storbritannia testet hvordan effekt søvnmangel hadde på kvinner etter de hadde sovet i åtte timer. Deretter gjorde de samme test etter de hadde sovnet i seks timer, skriver Huffington Post.

    Forskningen avslørte at kvinner som sov under den anbefalte mengden søvn, som er på syv til åtte timer, hadde større risiko til å få fler rynker, åpne porer og urenheter.

    Huden begynte å lide når kvinnene fikk for lite søvn. Rynker økte med 45 prosent, urenheter økte med 13 prosent og rødhet økte med 8 prosent, skriver nettsiden.


  5. Er du våken over 17 timer vil du føle deg full


    Ifølge en studie vil du etter å ha vært våken i 17-19 timer oppleve en kognitiv svikt. Dette kan føles som du har promille på 0,05 prosent. Holder du deg våken flere timer utover det vil de kognitive evnene falle enda mer, og du vil få følelsen av å ha en promille på hele 0,1 prosent.


  6. Kvinner kan bli lettere deprimert av for lite søvn


    Ifølge en studie gjort av Duke University kom det fram at for lite søvn kan ha en større negativ effekt på kvinner, enn for menn.

    Studien forteller at kvinner lettere kan bli sinte, direkte syke og deprimerte om de ikke får nok søvn – noe som ikke skal være et problem for mannfolka.


  7. Seks timer søvn er for lite for produktiviteten


    Du har kanskje hørt det før: hvor mye du sover har påvirkning på helsa di. Men ifølge en studie på søvnmangel skal seks timer søvn være for lite.

    Nettsiden Fast Company henviser til studien og skriver at seks timer søvn er like ille som å ikke sove i det hele tatt. Sover du seks timer eller mindre vil du ikke være like produktiv som om du sover over seks timer. 

    Studien tok 48 voksne og begrenset søvn til maks fire, seks eller åtte timer per natt i to uker, mens en gruppe ble nektet å sove i tre dager i strekk. I løpet av eksperimentet ble de testet på sine kognitive prestasjoner og reaksjonstid.

    Resultatet ble at de som sov i åtte timer hadde gjennomsnittlig høyre score på ytelse og presentasjon. De som sov i fire timer gjorde det verre og verre for hver dag som gikk, mens de som sov i seks timer per natt hadde samme kognitiv ytelse som den gruppa som ikke fikk sove i det hele tatt.


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder