Annonse

Kommer du deg ikke opp om morgenen? Slik blir du et A-menneske

Få mer ut av dagen! Her er noen enkle tips.




  1. Finn ut hvorfor du ønsker å bli et A-menneske


    Hva er grunnen til at du ønsker å komme deg opp tidligere om morgenen? Vil du bli mer produktiv om morgenen - for eksempel ved å trene om morgenen?

    Stil deg disse spørsmålene. Det er nemlig vanskelig å gjøre en så stor endring uten å vite akkurat hvorfor endringen er så viktig for deg, skriver Business Insider.

    Når du finner ut hvorfor, er det langt enklere å motivere seg.


  2. Få nok søvn


    Dette er kanskje det viktigste punktet. Dét hevder i hvert fall Huffington Post. Voksne mennesker bør ha minst syv timers søvn i løpet av en natt.

    - Får man ikke mange nok timer i senga, klarer man ikke endre andre uvaner, og motivasjonen og effektiviteten din er ikke i nærheten av hvor bra den kunne ha vært, skriver det amerikanske nettstedet.


  3. Innfør rutiner


    Legg deg samme tid hver eneste kveld. Varierer leggetiden fra alt mellom klokka 21.30 til 02.00, er det ikke rart at kroppen blir forvirret. Du bør også stå opp samme tid i helgen, som du gjør resten av uken.

    Ifølge danske TV 2, tar det 21 dager før hjernen forstår at den skal endre vaner. Du bør derfor smøre deg med tålmodighet å gi prosessen litt tid. Iløpet av ti uker har hjernen lært seg den nye vanen.

    Det høres omfattende ut, men du får igjen for det senere. De første 21 dagene er visst nok de hardeste.


  4. Dropp surfing på sengekanten


    Her vil nok mange kjenne seg igjen: Du surfer ut i de sene nattestimer, og når du først har lagt fra deg mobilen eller pc-en, får du ikke sove.

    - Soverommet bør ikke brukes til jobb eller andre ting som virker forstyrrende på nattesøvnen, sier Bjørn Bjorvatn, lege og professor dr.med. ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer ved Haukeland Universitetssjukehus, til Klikk.no.

    Det betyr at du bør legge bort mobiltelefonen, nettbrettet og datamaskinen en stund før du skal sove.


  5. Dropp slumrefunksjonen


    De fleste er nok skyldige i å ha slumret både fire og fem ganger om morgenen. Hvis du vil komme deg opp tidsnok, er slumring noe av det verste du kan gjøre.

    Ifølge KK, får du ingenting igjen for de ekstra 10, 15 eller 20 minuttene du sover. Da mister kroppen den timen den trenger når den skal forberede seg til morgenen.

    Sett gjerne vekkerklokken eller legg mobilen et stykke vekk fra sengen. Er du nødt til å reise deg opp, er det mindre sannsynlig at du trykker på slumreknappen og legger deg til å sove igjen.


  6. Kom deg fort ut av sengen


    Når du slår av vekkerklokka om morgenen bør du legge bort mobilen fortest mulig.

    - Ligger du i sengen og surfer på mobilen - eller bare drar deg - lar du trøttheten henge igjen i kroppen, skriver Huffington Post.

    Reis deg i stedet opp fra sengen og kom i gang med dagen.


  7. Få rikelig med naturlig dagslys


    Naturlig lys på dagtid kan gjøre underverker når kvelden kommer. Grunnen? Det setter nemlig fart på den biologiske klokken.

    Klikk.no skriver at lyset gjør at du sover bedre på kvelden og at du våkner lettere om morgenen.

    – Nok lys er alfa og omega når det gjelder å justere døgnrytmen. Med en gang du våkner trenger du lys, enten dagslys eller såkalte lyskasser. Slikt lys vil også gjøre det lettere å våkne neste dag, sier Bjørn Bjorvatn til nettsiden. 

    Så ta deg en tur ut av kontoret og nyt sola i lunsjpausen!




Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder