Annonse

Fyllesyk? Dette kan hjelpe dagen derpå

Men det er ikke burger og pizza som bør spises.




Det blir fort mye festligheter i desember måned, mellom julebord, selskap og nyttårsaften, og da hender det for at man våkner opp dagen etter med «litt trang hjelm».

Helsedirektoratet sine nettsider kan man lese at årsaken til at man våkner med symptomer på bakrus er at kroppen din jobber ekstra for å kompensere for den manglende stimulansen alkoholen gav deg kvelden i forveien.

Søvnmangel kan også bidra til bakrusen, det sammen kan uttørking av kroppen.

Les også: Ny studie: Dette skjer med kroppen etter 31 alkoholfrie dager

Les også: – Barna opplever ubehag og redsel for vold og krangling


Den beste måten å unngå å bli bakfull er utvilsomt å drikke mindre, eller ikke drikke i det hele tatt. Men dersom skaden er skjedd finnes det noen grep man kan gjøre for å føle seg bedre.

SOL byr på fem grep du kan ta dagen derpå:



 


  1. Spis havregrøt


    Når man våkner etter en sen kveld på byen er det ofte at kroppen skriker etter en stor pizza eller egg og bacon - noen ganger begge deler. Men det finnes andre matløsninger som er bedre.

    En av disse er havregrøt. Den kan tilføre B-vitaminer og andre essensielle mineraler som magnesium, kalsium og jern. I tillegg kan den nøytralisere surhetsgraden i kroppen og rense leveren, absorbere giftstoffer og øke sukkernivåene, skriver KK.no.


  2. Styr unna kaffe, men drikk gjerne te


    Når du har drukket mye alkohol er kroppen din tappet or vann, som gir deg hodepine og tørste. Kaffe er vanndrivende og kan føre til ytterligere dehydrering, noe som vil gjøre fyllesyken enda verre.

    Drikk heller te, for eksempel laget av fersk ingefær. Det fyller kroppens væskelagre, roer magen og hjelper mot kvalme.


  3. Ta en banan eller to


    Det finnes flere gode grunner til å spise bananer, særlig dagen derpå. I tillegg til å være supergodt øker bananer serotoninnivået i hjernen - noe som gjør at du blir i bedre humør.

    De inneholder også massevis av fiber, som holder tarmsystemet i gang og bidrar til at do-besøkene skjer når de skal.


  4. Det kan være lurt å «reparere»


    Det å reparere når man våkner etter en «fyllekule» i form av alkohol kan være med på å lindre bakrusen, skriver Klikk.no.

    I alkohol finnes både etanol og metanol. Den første fører til beruselse, mens sistnevnte fremkaller bakrus. Når man drikker alkohol dagen derpå vil etanolen bremse nedbrytingen av metanol så det ikke skilles ut så mange giftstoffer samtidig, og dermed bidra til at man kjenner bakrusen mindre.


  5. Vann og salt for alle pengene


    Det finnes en tommelfingerregel for tømmermenn og det er å få i seg nok drikke og nok salt. Legg deg på sofaen med en flaske vann og få i deg salt, men ikke fet mat.

    Det vil ta den tiden det tar å få formen på plass, og man må nesten bare holde ut. Så kan du jo bruke timene på å love deg selv at neste gang skal du ikke drikke like mye, eller lyve å si at du aldri skal drikke igjen. Selv om vi vet at det neppe kommer til å skje.


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder