Annonse

Forskning: Slik er den perfekte middagsluren

Flere helsemessige fordeler med å sove på dagtid.



Du har vel kjent på det før, den fristende følelsen av å ta deg en liten blund på sofaen på ettermiddagen. Men bør man egentlig sove etter skole eller jobb?

Mange av oss heller innpå med kaffe for ekstra energi, men ifølge Medical Daily skal det å lukke øynene i noen minutter være bra for vår mentale og fysiske helse. 

SOL har sett nærmere på hvordan du får mest ut av middagsluren: 





  1. Unngå middagslur etter 17.00


    Wall Street Journal skriver at studier har funnet både fordeler og ulemper ved det å ta seg en lur på ettermiddagen. Det kommer an på når på dagen, varigheten på duppen og hvordan du fungerer som menneske.

    Ifølge Klikk.no bør du ikke sove om dagen hvis du sliter med nattesøvnen. I tillegg lønner det seg ikke å ta duppen etter klokken 17.00.


  2. Ti til 20 minutter


    Skal du oppnå den perfekte lur, må den ikke være lang.

    Ifølge KK.no er trikset å ikke sove lengre enn maks 30 minutter - eller for å være presis: du må avbryte luren før du går inn den dypere søvnfasen.

    Medical Daily skriver videre at duppen må må være konsekvent, rask og i mørket. Ti til 20 minutter skal være den perfekte lengden på luren, og det skal gi deg mer fokus og produktivitet.

    Ifølge forskerne skal en ti minutters lur gi deg umiddelbare forbedringer i innsovning, tretthet, handlekraft, og kognitiv ytelse.


  3. "Bakfull" etter 30 minutter


    Det kan ofte friste å sove lengre enn ti til 20 minutter. Men skal vi tro oversikten til Wall Street Journal kan du oppleve å føle deg bakfull om du sover 30 minutter på ettermiddagen.

    Ifølge Klikk.no kan du også våkne opp og være omtåket og groggy etter en for lang ettermiddagslur. 

    - Det kan ta lang tid å komme ut av denne tilstanden. Gjerne flere timer, sier Ståle Pallesen, professor ved Det psykologiske fakultetet ved Universitetet i Bergen.


  4. Uthvilt etter 60 minutter


    Sover du en time midt på dagen, kan du våkne og føle deg mer uthvilt, skriver Wall Street Journal. Det kommer også fram at du vil huske fakta, ansikter og navn bedre om du tar en lur på 60 minutter.

    Men som nevnt i punktet over, vil du nok føle deg omtåket og groggy når du våkner. Du kan også få vanskeligheter med å sovne igjen på kvelden.


  5. Derfor er det bra for deg


    Det skal være flere årsaker til at ettermiddagsluren er bra for deg:

    Ifølge en tidligere studie, publisert i The New York Times, kan en 30 minutters blund redusere stress, hjerteinfarkt, hjerneslag, diabetes og overdreven vektøkning.

    Nettsiden Prevention skriver at det å ta seg en liten lur også hjelper for produktiviteten, mens en studie fra Berkeley University viser at en powernap også kan hjelpe å holde deg rolig.


  6. Ikke sov for lenge




Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder